Aikaisemmin terveyskeskukseen oli vaikea päästä puhelimella. Maanantaisin jaettiin aikoja eräänlaisen lottoarvonnan tyyliin. Vakioasiakkaat oppivat järjestelmän, mutta satunnainen käyttäjä saattoi jäädä yksin nuolemaan haavojaan.
Havaintoni ei ole ainutlaatuinen: toiminnan laatu terveyskeskuksissa -raportteja voi lukea takavuosilta Helsingin terveysviraston sivuilta.
Kun hoitotakuu astui voimaan tämän vuoden maaliskuussa, kaikki muuttui. Terveyskeskukseen saa heti yhteyden puhelimitse. Jonotus alkaa vasta sitten: puhelimeen vastannut ihminen yhdistää sinut jonoon.
Itselleni oli vähällä tulla uskonpuute, kun olin runsaat kymmenen minuuttia kuunnellut automaatin auliisti jakelemia neuvoja. ”Olette jonossa terveysaseman ajanvaraukseen. Olkaa hyvä ja odottakaa... ” Odotusaika jäi kuitenkin 15 minuuttiin. Sen jälkeen sain ystävällistä palvelua. Siis hoitotakuu on Helsingissä ilmiselvästi helpottanut yhteyden saamista, mihin laki kaupunkia velvoittaakin.
1 kommentti:
Vaasassa sai jonottaa tosi kauan illalla juuri siihen "heti vastaavaan" neuvontanumeroon, mutta iltavastaanotolla jonotimme vain 10 minuuttia. Tehokkaita nuoria lääkäreitä vai tehokas puhelinseulonta?
Lähetä kommentti