23.11.07

Papatusta terveydenhuollon sähköisistä palveluista

Sain kutsun viiden vuoden välein tehtävään papa-seulontaan. Kutsukirjeessä kerrottiin, että ajan voi varata internetin välityksellä haluamastaan HUS-labin toimipisteestä. Kiva, ei puhelimessa jonottamista. Mutta kas kummaa: varaussysteemi käyttäytyi odottamattomalla tavalla. Kun klikkasin (ohjeiden mukaisesti) haluamaani aikaa ei tapahtunut muuta kuin että aika muuttui varatuksi. Ei siis mitään muuta.
Soitin kirjeessä olevaan puhelinnumeroon, josta vaihtoehtoisesti voi varata ajan. Palvelu oli ystävällistä ja asiansa osaavaa. Sain sen ajan, jota turhaan olin netistä havitellut.
Eipä kovin rohkaiseva kokemus. Tällaisiin sähköisiin palveluihinko terveydenhuolto luottaa? Voi vierähtää useampikin tovi ennen kuin sähköiset järjestelmät ovat potilaskäytössä, jos palvelun laatu on tätä luokkaa.

9 kommenttia:

Mari(nadi) Koo kirjoitti...

Hmm, minäkin varasin sen nettijärjestelmän kautta viime kevättalvella. Ihan hyvin se silloin tuntui toimivan, mutta en kyllä sen tarkemmin muista systeemiä. Harmi, jos se sinun kohdallasi tökki: minä ainakin mielelläni käytän tuollaista palvelua, jossa saa rauhassa itse valita mieleisen ajan ja paikan eikä tarvitse puhelimella soitella virka-aikaan.

Elegia kirjoitti...

Ideana kieltämättä todella hyvä, mutta jonkinlainen varmistus ajanvarauksen onnistumisesta olisi kiva saada vaikkapa sähköpostiin. Taitaa olla niin, että joskus toimii, joskus ei.

KirsiMy kirjoitti...

Marinadi, niin minäkin käytän mielelläni tuollaista palvelua. Eikä minua tässä vaiheessa edes haittaa, vaikka joudun soittamaan, jos se ei toimi, mutta kun nyt ollaan luomassa järjestelmiä, joissa on meidän kaikki potilastietomme, sairautemme ja ties mikä...ja homman saa auki lääkäri, sairaala, terkkari, minä itse, apteekki...jokainen omalta siivultaan – entäpä, kun systeemi pettää. Olet lääkäri ja kirjoitat juuri lääkemääräystä, joka ei sitten tallennukaan minnekään. Aiheesta oli jokin aika sitten aika lailla puhetta MTV3:n ohjelman jälkeen, jossa paljastettiin, ettei systeemi toimi riittävän vakaasti. Postasin asiasta elokuun lopulla ja toimittaja Jussi Erosen blogissa asiasta puhuttiin kohtalaisen vilkkaasti tuolloin.

Elina, siis ideaan kyllä kuului se, että kerron järjestelmälle, kuka olen ja saan varmistuksen, mutta systeemi bugitti. Puhelinhenkilö tiesi, että näin voi joskus käydä, kun joku toinen varaa aivan samanaikaisesti samaa aikaa. Mutta siis tällainen systeemi ei sopii leffalippujen varaamiseen, mutta terveydenhuollon järjestelmissä pitää olla tukeva ote alustasta.

Anonyymi kirjoitti...

Yritin viime vuonna varata netin kautta papa-aikaa, mutta en yksinkertaisesti osannut, ja käytän sentään päivittäin tietokonetta. Jokin vain ei mennyt jakeluun, ja puhelimitse en päässyt läpi kun aina tuuttasi varattua. Sitten asia unohtui, mutta onneksi tuli vuoden lopussa uusintakutsu... On se sentään hyvä, että näitä seulontoja on.

KirsiMy kirjoitti...

Ehkäpä se "ei vaan osaa" oli silloinkin siellä atk-päässä eikä Dianan päässä :)
Pitää myöntää, että minullekin ehti tulla uusintakutsu. (Nuo paperipinot kasvavat aina, kun en ehdi järjestää.)
On hyvä, että seulontoja on. Ja niissä pitäisi käydä, vaikka kävisi omalla gynekologilla, sillä muuten tutkimusaineisto vinoutuu.

Inkivääri kirjoitti...

Kylläpä kuulosti kököltä systeemiltä tosiaan. Pitääkös silläkin puolella kilpailuttaa ja ottaa halvin mahdollinen tarjous johon ajan saa jollain lailla klikattua? Vai saako vaatia myös laatua tarjouksia tarkastellessa?

KirsiMy kirjoitti...

Ainakin tähän mennessä oppirahaa on tainnut palaa aika paljon. Suurimmat ja pitkään periytyvät ongelmat lienevät siinä, että tilaaja jää herkästi järjestelmänsä vangiksi: kilpailevat systeemit ovat yhteensopimattomia ja niinpä valtavien potilastietojärjestelmien siirtäminen halvemmalle tai paremmalle tai mille tahansa toiselle alustalle on niin iso päätös, että hirvittää. Tästä tuo MTV:n ohjelma antoi hyvää käsitystä.

Laatu pitää ymmärtääkseni olla jo kirjoitettuna kilpailupyynnössä, joka määrittelee esitettävien tarjoustensisällön. Tämä julkishallinnon kilpailutushomma tulee vielä pitkään veronmaksajille kalliiksi. Kestää aikansa ennen kuin asianomaiset virkamiehet ja virastot oppivat ammattitaitoisesti kilpailuttamaan tai muodostavat hyviä, luotettavia, veronmaksajien etua ajavia yhteistoimintaelimiä, jotka hoitavat kilpailutusta. Helsinki ja HUS nyt ovat niin isoja toimijoita, että kilpailutusosaaminen täytyy hankkia omaan taloon, mutta pienemmissä yksiköissä yhteistyö on järkevää. Haasteena vain sitten on, että yhteistyöllä aidosti ajetaan veronmaksajien etua. Siinä kunnallisten päättäjien ja hallintovirkamiesten veri punnitaan.

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä se on aina minulla toiminut ja varmistus tullut, jos aika on ollut vapaa. Sepäs siinä on, että jos samaan aikaan 2 henkilöä yrittää varata sitä aikaa, se iskee sysdemin jumiin... eli silloin ajan saa vain jompi kumpi ja toinen luulee sen saaneensa, mutta ei saa vahvistusta. Eli - kannattaa kokeilla toista sopivaa aikaa, jos eka ei natsaa. Voi olla tuo päällekkäisyys, joka ei muuten missään näy!

KirsiMy kirjoitti...

P.Olga, kun minun tapauksessani kävi niin, että aika näytti tulleen varatuksi, mutta kun soitin puhelinpalveluun, se aika, jota yritin varata, oli edelleen varattavissa... Mutta pointtini on, että järjestelmä ei ole toimintavarma, jos siinä on tämänkaltaisia bugeja.