29.1.08

Halvin ja ovelin mainos: ilmaiset tupakat tähdille

Photolink: http://mysite.verizon.net/

Eilen julkistettiin Syöpäjärjestöjen ja Suomen ASHin raportti Tupakkayhtiöt – elokuvien kummit. Kirjan tekijät ovat Suomen ASHin toiminnanjohtaja Mervi Hara ja Syöpäjärjestöjen viestintäpäällikkö Satu Lipponen. Raportti on tarkoitettu keskusteluanvaukseksi.
Vuonna 1972 Motion Pictures Television -johtaja Robert P. Richards kirjoitti R. J. Reynolds Tobacco companyn William S. Smithille, että elokuva on parempi kuin mikään televisio- tai aikakauslehtimainos, sillä yleisö on täysin tietämätön sponsorin panoksesta asiaan.
Kun jokin aika sitten Disney-yhtiö ilmoitti, ettei sen lasten ja nuorten elokuvissa tästälähin tupakoida, hymähdin monen muun tavoin: siinäpä mainostemppu. Tämä hymähdys johtui siitä, etten ollut tajunnut, mitä katselen: 64 prosentissa Disneyn lasten ja nuorten elokuvia poltetaan tupakkaa. Niinpä niin, lähipiirin lapset tokaisivat heti, että polttavathan ne korpitkin siinä Dumbossa.
Sekä Hollywoodissa että Suomessa näyttelijöille on jaettu ilmaisia tupakoita elokuvatuotannon ajaksi.
Kymmenen vuoden takainen Kummeli kultakuume -leffa (K-12) oli oikea tupakkamainonnan riemuvoitto. Elokuva tarjosi lapsille ja nuorille positiivisia ja hauskoja tupakointiin liittyviä elämyksiä, Hara ja Lipponen analysoivat.

Lisätietoa:
SmokeFreeMovies
Tupakkateollisuuden asiakirjoja: http://legacy.library.ucsf.edu/
Asiaa on tarkemmin Suomessa tutkinut Heikki Hiilamo. Hänen väitöskirjansa käsittelee tupakkateolllisuuden vaikutusta Suomessa. (Tässä latauslinkki, pdf). Hiilamo on kirjoittanut aiheesta myös kirjan nimeltä Valheen mesenaatit.

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tupakkateollisuuden uusia innovaatioita täällä: http://dihard.tumblr.com/post/25033120

KirsiMy kirjoitti...

Markkinat teollisuusmaissa hiipuvat sitä mukaa kun mainontaa ja ennen kaikkea tupakointia rajoitetaan. Internetissä on rahasta bloggaavia, jotka levittävät mielellään tupakkateollisuuden sanomaa. Teollisuusmaihin lähetettävä mainonta pitää muotoilla esimerkiksi uutisiksi, nostalgiaksi tai, no, teknisiksi innovaatioiksi. Tuollainen turha tuote voi tosiaan mennä kaupaksi jollekulle, mutta samalla tulaan muistuttaneeksi monia tupakkamerkistä. Homma toimii.
Varsinaiset tupakkateollisuuden mainossatsaukset kohdistetaan kehitysmaihin.