8.2.08

Nostakoon itse pyörätuolinsa bussista

Tämä kuva on otettu ennen eduskuntavaaleja pidetystä mielenosoituksesta. Pyörätuoli, jolla nuori mies liikkui, oli samantyyppinen kuin tämän miehen kulkuneuvo.

Keskiviikkona menin bussilla numero 75 päätepysäkille, Tapulin torille. Päätepysäkillä matkustajat poistuivat bussista. Oli vesikeli. Itse olin jo jalkakäytävällä, kun tajusin, että pyörätuolissa istunut nuori mies hinasi itsensä ulos samasta bussista, jolla minä olin tullut, jäi seisomaan ajoradalle, reunakiveyksen ja bussin väliin jääneelle noin puolen metrin alueelle ja – nosti pyörätuolinsa bussista.
Menin kysymään kuljettajalta, miksi hän oli pysäköinyt vaikeasti liikkuvien kannalta päättömästi ja miksi hän ei ollut auttanut miestä.
– Mitä, sehän oli kävelevä kaveri, bussinkuljettaja vastasi.
Lähdin paikalta vakuuttuneena, että bussinkuljettaja oli sadistinen ihminen.

Asia jäi vaivaamaan. Otin sen puheeksi toisen yhtiön kuskin kanssa eilen. Kysyin, millainen ohjeistus on pyörätuolilla liikkuvien varalle. Hän kohautti olkiaan:
– No, olla kohtelias ja auttaa tarvittaessa.
Kerroin kuljettajalle edellisen päivän tilanteesta. Hän totesi, että itse olisi kyllä mennyt auttamaan. Uskon sen, koska kyseinen kuljettaja on matkustajia kohtaan erittäin kohtelias aina.
Jälkimmäinen kuljettaja kertoi, että Tapulin päätepysäkille on mahdotonta pysäköidä sillä tavoin, että matkustajat pääsisivät bussista jalkakäytävälle: jalkakäytävän reuna on rakenettu sisäkaarteeksi. Tottahan se on, kun mietin. Isoa bussia ei ole mahdollista ajaa paikkaan, josta kepin kanssa köpöttelevät ikäihmiset tai lastenvaunujen kanssa liikkuvat äidit pääsisivät vaikeuksitta ulos.
Kysyin luottokuljettajaltani, onko heiltä kyselty palautetta estettömyysasioista. Ei ole kysytty.

Nyt siis ihmettelen, kuka neropatti on Tapulin torin liikenneratkaisun suunnitellut. Kuka vastaa liikenneturvallisuutta vaarantavien joukkoliikenneratkaisujen korjaamisesta Helsingissä? Vai kuuluko asia kenellekään? Onko mitään tahoa, joka edistää esteettömyyttä julkisessa liikenteessä?

10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Kyllä on kuljettajissa eroja. Maahanmuuttajataustaisista minulla ainakin on pääasiassa hyviä kokemuksia.

KirsiMy kirjoitti...

Pantteri, maahanmuuttajataustaisiahan ne meidän kuskimme pitkälti ovat. Tässä tapauksessa kuitenkin molemmat olivat sukujuuriltaankin ilmeisen suomalaisia, luottokuskini äidinkieli tosin oli ilmiselvästi ruotsi :)
Erityisen suuren kiitoksen ystävällisyydestä haluan antaa kohtaamilleni somalialaistaustaisille kuljettajille, jotka voisivat varmaan pitää muillekin kursseja siitä, miten toimitaan palveluammateissa.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo esteettömyysasia kaikkialla etenee vaan sellaista etanan vauhtia. Yhteiskunnassa ei esteettömyytttä edelleenkään pidetä tarpeeksi tärkeänä asiana, tai ei aina muisteta, että meitähän on moneksi. Invalidiliitto ja muutkin järjestöt ovat kyllä kovasti esteettömyysasiaa ajaneet kaikkien ihmisten ja päättäjien tietoisuuteen.
Ja suomalaisethan eivät ole kuuluisia ainakaan palvelualttiudestaan.

KirsiMy kirjoitti...

Kyllikki, joskus tuntuu, että asiat eivät edes etene...
Esteettömyys on monien kansalaisten kannalta tärkeää, ei pelkästään vammaisryhmien. Ikäihmiset ovat suuri joukkoliikenteen käyttäjäjoukko. Myös vauvojen ja pienten lasten kanssa liikkuvat vanhemmat tarvitsevat mahdollisimman esteetöntä siirtymistä liikennevälineisiin ja niistä pois.

Itse en edelleenkään tyydy siihen, että palvelua ei tarjota. Minusta palveluammateissa työskentelevien pitää olla alttiita palvelemaan. Epäkohteliaisuus ei tule kysymykseen.

muoriska kirjoitti...

kysymykseesi lienee vastaus oheisessa osoitteessa :)

http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=3012990

KirsiMy kirjoitti...

Wow, Muoriska. Tuollaiset listaukset ovat mielenkiintoisia. Tässä American Heart Associationin sivun listassa on vastaus moneen muuhunkin kysymykseen kuin siihen, minkä blogissasi kävin esittämässä :)

Asiasta aidanseipääseen:
Pikkuprinsessalle tuli tänään hikka ja ryhdyin selittämään hänelle, että kyseessä on tahdosta riippumaton äkillinen sisäänhengitys, joka johtuu nopeasta pallean supistumisesta. Likka meni oitis hakemaan Aku Ankan ja luki siitä Hupun repliikin, jossa tämä luki Sudenpentujen käsikirjasta: "Sait nikotuskohtauksen. Kyseessä on tahdoton tapahtuma, jossa ilmaa virtaa akisti henkitorveen, kun pallea odottamatta supistuu ja kurkunkansi sulkeutuu." Nuoret ovat näppäriä ja miten ihmeessä he muistavatkin niin paljon! Ja taas tuli todetuksi, että Aku Ankka on edelleen laatulehti, joka myös jakaa terveystietoa. (Tämä ei muuten ole maksettu mainos ja maksan itse Akuni.)

KirsiMy kirjoitti...

No niin, sain ensimmäisiä vastauksia tämän postauksen johdosta. Vastaus HKL:sta tuli sähköpostiini. Sen sisältö oli seuraava:

YTV:n palvelu- ja myyntiohjeen mukaan kuljettajien tehtäviin kuuluu asiakkaiden opastaminen matkakortin ja kortinlukijan käytössä. Lisäksi kuljettajat avustavat koululaisia ja matkustajia joilla on liikkumisvaikeuksia, esim: pyörätuolilla kulkevia matkustajia. Kuljettajan on myös huolehdittava näkövammaisen matkustajan pääsystä bussiin ja kerrottava, minne bussi on menossa.
HKL:llä ei ole omaa bussikalustoa eikä kuljettajia vaan bussien liikennöintipalvelut on ulkoistettu kahdeksalle liikennöitsijälle. Laitan palautteenne koskien kuljettajan käytöstä linjalla 75 käsiteltäväksi linjaa liikennöivälle Helsingin Bussiliikenne Oy:lle.

KirsiMy kirjoitti...

Nyt saapui Helsingin Bussiliikenteen vastaus palautteeseeni. Laitan sen tähän sellaisenaan:

Viesti :
Arvoisa asiakas
Kiitos palautteestanne. Pahoittelemme kuljettajamme toimintaa linjalla 75. Otamme palautteenne huomioon kuljettajakoulutuksessamme. Työskentelemme päivittäin parantaaksemme palvelumme laatua.
Ystävällisin terveisin
Helsingin Bussiliikenne Oy
Palautetta palveluistamme voitte antaa internetissä osoitteessa www.helb.fi


Nyt sitten enää odattelemaan sitä Rakennusviraston vastausta, niin asiasta olisi jonkinlainen yleiskuva.

Anonyymi kirjoitti...

Nyt tuli Kaupunginsuunnitteluvirastoin vastaus sähköpostitse:

apulintorin bussien pysäkkialue on suunniteltu suunnitteluajankohtana tiedossa
olleiden liikennöintitarpeiden mukaan. Alueella on suoraa reunakivilinjaa
riittävästi, jotta bussi pystyy jättämään/sekä ottamaan matkustajat näiltä
kohdin. Matkustajien poistuminen on suunniteltu tapahtuvan heti alueelle
käännyttäessä, jossa on suoraa reunakivilinjaa. Ilmeisesti bussit kuitenkin
usein ajavat "syvemmälle" sisäkaarteeseen jäädessään tasaamaan vuorojaan tai
useamman bussin ollessa samaan aikaan alueella voi suora reunakivilinja olla
varattuna. Tällöin matkustajien poistuminen tapahtunee mainitsemassanne
sisäkaarteessa, mikä ei alunperin ollut suunnitteltu tarkoitus. Alueelle ei
ollut mahdollista käytettävän tilan puitteissa suunnitella enempää suoraa
reunakivilinjaa.

Sakari Montonen
Kaupunkisuunnitteluvirasto
Liikennesuunnitteluosasto

KirsiMy kirjoitti...

Keskustelu on jatkunut sähköpostitse.

Kirsi Myllyniemi (23.2.2008 19:56):
>Suosittelen kyllä, että käytte katdomassa paikan päällä, miten tuo
>kirjoituspöydän äärellä järkeilty suunnitelma toimii. Liikuntarajoitteiset
>ihmiset kärsivät heikosta ratkaisusta ja huonoista käytännöistä. Jos haluja
>on, asia on korjattavissa.Kiitos joka tapauksessa vastauksestanne. Kirsi
>Myllyniemi, toimittaja

Ja tänään sain vastauksen:
Asiasta on lähetetty kyseisen pysäkkialueen liikennöitsijöille palaute
käytäntöjen korjaamiseksi suunnitellun tarkoituksen mukaiseksi. Seuraamme asian
kehitystä.
Kiitos palautteestanne
Sakari Montonen
Kaupunkisuunnitteluvirasto
Liikennesuunnitteluosasto