15.1.10

THL nimittelijöiden kerhoon

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on käynnistänyt laihdutuskampanjan, jolla kerätään varoja Nepalin köyhien ihmisten auttamiseksi.
Muuten kiva, mutta, kuten hankkeilla usein, tälläkin on mauton nimi: Läskillä lukutaitoa.
Mauttomuuden lisäksi tällaisessa yhteydessä sanan läski käyttäminen on ikävää senkin tähden, että kyseistä sanaa käytetään perinteisesti haukkumasanana.

10 kommenttia:

Vaiheinen kirjoitti...

Totta. Tuntuu, että mediassakin hakrinta termien käytön suhteen on alentunut. Perinteisesti on ajateltu, että syyllistämisellä ei saavuteta mitään, mutta tuntuu kuin tästä periaatteesta oltaisiin hieman luopumassa.

En sitten tiedä ovatko nämä nimet jonkinlaista huomion tavoittelua nykyisessä mediailmastossa, missä etsitään otsikkotasolla huomiota ja sensaatiota.

Tuollaiselle palvelulle olisi tärkeämpää se, että nimi olisi sellainen mihin haluaisi samaistua ja jonka muodostamaan joukkoon haluaisi kuulua.

Vaatii vähintään jossakin määrin vahvaa itsetuntoa kuulua "läskien" joukkoon, joka haluaa samalla auttaa.

KirsiM kirjoitti...

Vaiheinen, poliitikot ja media ovat nähdäkseni syyllistyneet useasti syyllistämiseen tässä asiassa. Itselleni on tullut vaikutelma, että poliittista elliittiä kiinnostaa pääasiassa se, että kuluja saadaan alas. Heitä ei näy hetkauttavan lainkaan se, että toistaiseksi myös ylipainoisilla ihmisillä on äänioikeus. Tai ehkä he luottavat siihen, että ylipainoiset ihmiset eivät muista äänestäessään tätä näkökulmaa. Syyllistävien toimittajien vaikuttimet ovat jääneet itselleni hämärän peittoon. Harvemmin toimittajat kuitenkin ovat menneet tuohon halpaan.

Epäilyksesi huomion tavoittelusta tässä mediailmastossa saattaa osua oikeaan. Itse asiassa mikäli THL on käyttänyt tässä kampanjoinnissa mainostoimistoa, olen varma, että olet oikeassa. Minusta THL tekisi viisaammin, jos jättäisi tällaiset valistushommat kolmannelle sektorille, joka osaa tämän asian.
Olen tismalleen samaa mieltä kanssasi siitä, että samaistumiskohteet kannustavat. Hesarin läski-kampanjan yhteydessä näin tosin lihavia toimittajia, jotka puolustivat valittua linjaa, mutta se vaatii jo kovaa pokkaa,

mm kirjoitti...

Jos medialukutaito ehkä onkin parantunut, tunnelukutaito on kyllä vastaavasti selvästi huonontunut. Monessakin suhteessa. Monessakin asiassa.

KirsiM kirjoitti...

MM, selitä vähän lisää siitä, mitä tässä yhteydessä tarkoitat :)

Vaiheinen, tuli vielä mieleeni, että ennen edellisiä eduskuntavaaleja närkästystä herätti SAK:n deamarien mainos, jossa suuri pohatta mässäili... Mainostoimistojen kliseet taitavat löytyä nykyisin tältä alueelta.

mm kirjoitti...

Sitä mietintää:
Hyvän asian puolesta osataan keksiä uusia jippoja, käyttää mediaa hyväksi uusin metodein ja uusin iskulausein. Ihmiset myös huomaavat näin monia uusia mahdollisuuksia. Medialukutaitoinen löytää suuren osan uudesta informaatiosta tällä tavalla. Minun mielestäni näin pitääkin olla, nykyajassa. Näin minäkin teen.

Kun joku löytää uuden tavan toimia ja viestiä, on kuitenkin olemassa vaara, että metodi tulee tärkeämmäksi kuin sisältö. Niin tuossa kampanjassakin saattaa käydä. Kieltämättä, Läskillä lukutaitoa on aivan oivallinen läväytys. Se kertoo kaiken oleellisen ja on sopivasti humoristinen. Asiahan on todella hyvä, kaikin puolin. Tunnelukutaidon puutetta on mielestäni se, että niin kuin sanoit, läskit eivät ole vitsi suurimmalle osalle ylipainoisia ihmisiä. Laihduttaminen oikealla tavalla motivoiden, esimerkiksi juuri näin jonkun sponsoroidessa asiaa, voidaan toivottavasti saada kaikin puolin hauskaksi jutuksi.

Yleisesti medialukutaidosta. Erilaiset keskustelupalstat (tai kolumnit)eivät näytä ihmisistä heidän parhaita puoliaan, vaan uudetkin keinot on otettu selvästi myös kiusaamisen välineeksi. JOko toisten tunteita ymmärtämättä tai niistä välittämättä kaikkia uusia tapoja käytetään (minun mielestäni)myös tahallisesti väärin.

KirsiM kirjoitti...

Siinäpä tuli oiva tiivistys muutamasta viestinnän keskeisestä haasteesta, MM.
Kiitos :)

Villiviini kirjoitti...

MM:llä oli sana hallussaan. Palaan alkuperäiseen kampanjaan. Myös eräät seurakunnat ovat tarttuneet haasteeseen. Reaktioni oli hyvin, hyvin alkukantaisen loukkaantunut: "Ai,emmekö me lihavat kelpaa enää edes kirkon kynnyksen yli?"

KirsiM kirjoitti...

Villiviini, hyvä huomio MM:n suhteen ja aiheellinen kysymys kirkolle.

Obeesia kirjoitti...

Sattuneesta syystä minä inhoan moista kampanjaa. Läskien kanssa ikäni tapelleena pidän kyseistä tempausta loukkaavana. Kannatan toki nepalilaisten opettajien auttamista. Näitä kahta asiaa ei pitäisi yhdistää.

Miksi muuten vain yhtä ylipainoista ihmistä, vaikkakin jo vainajaa, ei saa haukkua, mutta muuten ylimääräisiä kiloja kantaville saa vinoilla julkisesti aina ja kaikkialla, myös mediassa.

Kysyn vaan.

KirsiM kirjoitti...

Obeesia, näkyivät kirkon ihmiset pohtivan asiaa keskenään tuolla naamakirjassa. Itse paheksuin Hesarin Läskikapinaa enkä ymmärrä, miksi ihmeessä tällainen nolaaminen pitää toistaa. Onko nimetön lahjoittaja keksinyt tyylittömän kampanjanimen vai onko kyseessä mainostoimisto, jolla ei ole muuta etiikkaa kuin raha; ja sitten tottumattomat tilaajat eivät osaa olla kriittisiä.