1.12.12

Google taitaa nirhata omaa jalkaansa

Isotkin talot voivat joutua henkitoreisiin, kuten Nokian elinkaari on muistuttanut.

Jaa että miten niin? Nykyisin postaukseni perustuvat usein omaan siviilielämän kokemukseen - eikä tämä postaus tee poikkeusta.  Etsin tänään Google-haulla tietoa siitä, mitä mikäkin tutuista kaupoista jostain omenatuotteesta pyytää.
Yllätys oli suuri, kun lisäsin vanhan tutun Tectorin hakuehdon jatkoksi. Tector -haku toi tulokseksi kilpailijan Humacin osumia roppakaupalla eikä lainkaan Tectoria. Aloin jo epäillä, että ketju on kokonaan lopettanut tai myyty kilpailijalle, mutta sitten kirjoitin mutkattomasti osoiteriville tector.fi ja eikös mitä: ihan se oli siellä niin kuin ennenkin.
Muuta selitystä en keksinyt kuin että Google taitaapi myydä firmoille näkyvyyttä sillä tavoin, että sinne hakuihin voi sisällyttää kilpailijoiden nimiä: kun joku siis tyyliin etsii Stockmann Angry Birds, hän saakin tulokseksi Hobby Hall Angry Birds ja ehkä alkaa jo päätellä, ettei Stokkalla ole ollenkaan vihasia lintuja.
Rahanahneus voisi helposti koitua Googlen turmioksi: jos löytyy hakukone, joka antaa etsijälle tuloksen, joka vastaa paremmin hänen tarpeitaan kuin mainostajien tarpeita, saattaa olla, että Googlekin kääntyy auringonlaskun yritykseksi ennen kuin aavistaakaan.

No ok, ehkä tää nyt on vähän liioittelua :) Yksinkertaisemmalla haulla toki Tector löytyy.

2 kommenttia:

mm kirjoitti...

Viisitoista vuotta sitten läheinen nörtti alkoi tehdä kotisivuja erään sairauden ympärille vertaistukea varten.(Ne sitten loppujen lopuksi laajenivat kansainvälisen verkoston osaksi) Seurasin silloista sivujen valmistelua. Piti tietää tarkkaan, missä ja miten tärkeät avainsanat merkittiin löytyvyyden parantamiseksi. Silloin Googlea ei vielä ollut ja uusia hakokoneita syntyi ja kuoli/ostettiin pois ja liitettiin toisiin.
Voin hyvin kuvitella, kuinka paljon erilainen kaupallisuus on noista ajoista lisääntynyt :)

KirsiM kirjoitti...

Jep. Nämäkin sivut olivat pitkään syntymisensä jälkeen Google-näkyvyyden huipulla oman alansa asioissa.
No, nyt näkyvyys on hiipunut – tosin syy ei täällä ole kaupallisuuden läpimurto, vaan päivitysten vähäisyys takavuosiin verraten.