Matkapuhelinmyynti Citymarketissa kosketti läheltä ja kipeästi, kun 80-vuotias läheiseni joutui huijauksen uhriksi. Kun vanhus meni kysymään neuvoa, mitä tehdä rikkoutuneelle Soneran sim-kortin sisältämälle puhelimelle, myyjä selitti että vanhuksen puhelin on rikki ja että vanhus saa tästä eurolla aivan uuden ja ehjän puhelimen.
Kyseinen vanhus on aivan järjissään oleva ihminen, mutta hän on tottunut rehellisiin ihmisiin. Sonera tuskinpa sentään myy eurolla kännyköitä? Jos myy jossain, kertokaapa, menen heti ostamaan, vaikka mulla ei Soneran matkapuhelinliittymää olekaan.
Emme saaneet tietää vielä, onko kyseessä yksittäisen myyjän ylilyönti vai Soneran markkinointilinja. Myyjä kieltäytyi kertomasta, kuka on hänen esimiehensä ja ohjasi reklamoimaan asiasta.
Ja kaiken lisäksi: puhelin ei mitenkään ollut rikki! Vanhus vain ei selvinnyt tilapäisestä käyttöhäiriöstä.
Onko muilla tällaisia kokemuksia vai oliko tämä ainoa laatuaan?
Edit. 13.9.08
Maiju on kerännyt tästä nimenomaisesta Sonera-tapauksesta paljon tietoa omaan blogiinsa. Kommenteista käy ilmi, että kyseinen huijaus ei ole ainut. Nähdäkseni markkinointisäädöksiin on saatava lisää ohjeita, jotka estävät vanhuksiin kohdistuvan aggressiivisen, harhaanjohtavan puhelin- ja operaattorimarkkinoinnin. Ongelmasta tulee nykyistä suurempi, jos siihen ei ajoissa puututa.
15 kommenttia:
Tämäkin on hyvä tapa reklamoida. Tällaiset tapauksen on saatava julkisuuteen.
MM, näin minäkin olen ajatellut.
Olen hyvin huolissani siitä, miten vanhuksia tässä aggressiivisen markkinoinnin yhteiskunnassa kohdellaan. Läheiselläni olisi ollut lukuisia läheisiä, joihin olisi huolensa kanssa voinut turvautua, mutta hän luotti siihen, että palveluammatissa oleva henkilö on rehellinen. Nyt kyselen, oliko kyse yksittäisen henkilön röyhkeydestä vai Soneran markkinoinnin linjauksesta. Molemmissa tapauksissa asia perataan niin perusteellisesti kuin oma verkostomme siihen kykenee,
Eipä taida noista Cittarin palvelupisteistä saada mitään Soneran palveluita. Siellä ne vaan hanakasti repivät ihmisiä takinliepeistä, saadakseen lisää asiakkaita ja vaihtamaan liittymänsä toiseen. Itse olen parikin kertaa joutunut heidän saaliikseen, mutta hanakasti olen onneksi vielä pystynyt sanomaan "ei". Tuo on aika röyhkeätä toimintaa ja toki kannattaa valittaa. Erään ystäväni sokealle äidillekin lähetettiin Hesari monista peruutuksista huolimatta, kunnes läheisen oli soitettava, että mitä ihmettä näkövammainen sillä lehdellä tekee. Sitten taisi loppua lehden tulo. Joku raja se pitäisi markkinoidessakin olla.
Vedit taas hyvän asian esille ja kuin myös niin monesti aiemminkin. Siksi haluan jakaa sinulle tälläkin kertaa jotain. Käypä blogissani katsomassa. :)
Itse jätin eilen tästä asiasta Soneran asiakaspalveluun yhteydenottopyynnön, koska halusin selvittää, että kuka on tämän myyjän esimies. Minä todellakin ihmettelen, että kuinka näillä myyjillä ei ole esimiestä. Tuskin he yksityisyrittäjinäkään kukin myyjä siellä toimii????
Ensiksi minua asiakspalvelussa pyydettiin vain jättämään se reklamaatio. Kun itsepintaisesti sanoin, että haluan keskustella asiasta tämän myyjän esimiehen kanssa. Luvattiin lopulta jättää soittopyyntö jollekin. Ei soitettu eilen eikä soitettu tänäänkään. Soitin itse kyllä tänään, että onkohan soittopyyntö mennyt perille kun ei ole kuulunut mitään.
Olen päättänyt, että soitan sinne joka päivä niin kauan kunnes saan jonkun ihmisen vastaamaan minulle. Tosin olen ajatellut viedä tämän asian eteenpäin kuitenkin muualle kuin Soneran omaan "tutkintaan", koska mielestäni tässä kyllä aika törkeästi käytettiin hyväksi tämän ihmisen sinisilmäisyyttä.
(sori, tæællæ on norjalaiset aakkoset :)
Tarjuska, iækkææt ihmiset muistavat edelleen ajan, jolloin palvelupisteistæ vailæ sai palvelua. Nykyisin noissa pisteissæ vain tahkotaan rahaa, ja pahimmassa tapauksessa etiikasta viis.
Maiju, on ehkæ ihan mahdollista, ettæ Sonera on ulkoistanut tuon liittymæmyynnin jollekin yritykselle, joka toimii røyhkeæøsti. Æiti ei ole ainoa, jota næissæ matkapuhelinliittymæasioissa on viilattu linssiin, joten asia todennækøisesti kiinnostaa muitakin.
(Hehe, tæmæ norja næyttææ hassulta.)
On selvinnyt, että kyseisillä myyjillä on kyllä esimies. Sain Citymarketin johtajan kautta tietooni tämän esimiehen nimen ja puhelinnumeron + sähköpostiosoitteen. Joten Sonera ei ole toiminut neljässä päivässä. Citymarket toimi heti. Niin on eroja näissä yritysten toiminnoissa.
Kiintoisaa, Maiju. Soneran yrityskulttuurissa on outoja piirteitä, kun tuollaisia väitteitä kyetään asiakkaille esittämäänkään. Työntekijät ovat normaalisti kiinnostuneita työpaikkansa säilyttämisestä ja yksityisyrittäjillä puolestaan ei ole normaalisti varaa asiakkaiden huonoon kohteluun.
Sopimus purettiin tänään, ihan vaan tiedoksi.
No hyvä. Ja kiitos asian hoitamisesta ja tiedosta, Maiju.
Poistin sopimattoman kielenkäytön tähden anonyymin kommentin. Kommentin luettuani huokaisin, että on hyvä, että meillä on kuluttajansuojalaki. KirsiM
Julkaisen kommentin loppuosan:
Millä tavalla tässä huijataan ja ketä? Jos asiakas kysyy, että tuo euroko on ainoa kulu myyjä voi rehellisesti sanoa että kaikki kulut on puhepaketissa.
Olit eräässä blogissasi itkenyt näistä rinnakkaisliittymiä mitkä ovat turhia.
Uskon että on kyseessä soneran Perhe-palvelu joka mahdollistaa saman henkilön hetu:n alla olevien välille liittymille ilmaiset puhelut.
Jos tämä nyt taas on mielestäsi ollut huijausta? (päätelmäsi ovat perusteettomia) Niin haluaisin ihan oikeasti kuulla, että millä perusteella mielestäsi ilmaiset puhelut ovat jollain tapaa huijausta?
Tämä anonyymi kommentoija ei hallitse blogietikettiä. Jouduin poistamaan epäasiallista kieltä sisältävät kommentit. Jätän tähän nyt sen asiallisen kielenkäytön osan hänen kommentistaan. Toinen juttu on, että en tässä entryssä enää salli anonyymiä kommentointia, koska ei ole mitään syytä. Mutta nyt siis nämä kaksi vielä ja sitten suljen entryn kommentoinnin kokonaan. Anonyymi siis kirjoitti:
"Kuluttajansuojalaki ei suojaa asiakasta siinä tapauksessa jos myyjä on esittänyt kaikki sopimukseen liittyvät asiat. Asiakkaalta kysytään onko hän ymmärtänyt mitä nyt tehdään ja asia kerrataan. Jos asiakas sanoo ymmärtävänsä kaiken, ei myyjä ole enää vastuussa vaan asiakas."
Ja tähän siis vastaan, että näin mekanistinen käsitys kuluttajan suojasta ei näköjään ollut Soneran mieleen tässä tapauksessa. Ikäihmisen huoijaamista on, jos hönelle sanotaan, että kännykkä maksaa euron. Ei sellaisia kännyköitä ole kaupoissa. Menen heti ostamaan, jos eurolla saan kännykän ja käyn ärrältä ostamassa siihen prepaid-liittymän :)
Ja tuo anonyymin toinen kommentti: En ole itkenyt yhtään mitään. Outo käsitys.
En tiedä mistään Soneran "Perhe-palveluista. Useammallekin malmilaiselle vanhukselle on tehty sellainen temppu, että on jymäytetty heidät hankkimaan toinen liittymä ja antamaan se "luotettavalle henkilölle". Tässä on käytetty ikäihmisen hyväuskoisuutta röyhkeästi hyväksi.
Nyt suljen tämän entryn kommentoinnin, koska anonnymi ei tule esiin tunnistettavana henkilönä.
Lähetä kommentti