Sananvapaus on ollut suuressa
murroksessa internetin, ja erityisesti sosiaalisen median nousun myötä.
Silloin, kun itse aloittelin
toimittajana, valtaa oli niillä, jotka kustansivat lehtiä, lehtien
päätoimittajilla, toimituspäälliköillä, toimitussihteereillä – ja vieläpä
toimittajillakin. He olivat sanomisen portinvartijoina. Kuka tahansa ei päässyt
ilmaisemaan mielipiteitään edes lehden yleisönosastoon. Median politiikkana
saattoi olla jopa se, että jätettiin julkaisematta soraäänet ja kritiikkiä
sisältävät mielipiteet.
Sananvapaus vallitsi tavallaan,
mutta monelta ihmiseltä ehkä puuttui foorumi, jossa voisi ilmaista
mielipiteensä. Monelta kansalaiselta puuttui myös pakkomielteenomainen tarve
ilmaista mielipiteitään.
Internetin ja
laajakaistayhteyksien myötä sananvapaustilanne muuttui. Internetosaajat saivat
sananvaltaa ja teknisesti suuntautuneet miehet löysivät 90-luvulla uusia
mahdollisuuksia, monesti ensimmäisen kerran elämässään, julkisesti vaikuttaa –
siis ilmaista mielipiteitään, keskustella. Elimme aikaa, jolloin nörttien
estetiikka leimasi netin sisältöpalveluja. Osaajat kokivat sananvapauden onnea
ircissä ja foorumeilla.
Käänne jatkui 2000-luvun
puolivälissä. Laajakaistayhteydet olivat yleistyneet ja sisällöntuottamiseen
alkoi ilmaantua helppokäyttöisiä työkaluja, jotka sisälsivät sosiaalisia
ulottuvuuksia. Nörttien suureksi hämmästykseksi, ja joidenkin harmiksi,
blogimaailmaan tuli aivan uudenlaista sisältöä: muistaakseni blogeissa oli
kaksi suurta sisältökeskittymää: tietotekniikka ja neulominen. Oli siis
siirrytty verkkoelämässä sosiaalisempaan vaiheeseen. Samalla oli jo siirrytty
aikaan, jossa kuka tahansa saattoi helpostikin perustaa itse oman itsenäisen
median nettiin – ilman muita kustannuksia kuin oma työpanos.
Siirtyminen mikrobloggaukseen ja
lopulta mobiilien päätelaitteiden yleistyminen muuttivat edelleen sosiaalisen
median valtauomaa. Moni blogi kuihtui ja moni blogiyhteisö kuivui kokoon. Väki
siirtyi Facebookiin, nopean vuorovaikutuksen, jakamisen ja tykkäämisten
toimintaympäristöön.
Entä se sananvapaus?
Nykyisin useimmilla kansalaisilla
on pääsy internetiin, tosin kaikilla ei ole halua tai taitoa
nettisurffailuunkaan, vaikuttamisesta puhumattakaan. Lähes jokaisella on
mahdollisuus saada äänensä kuuluviin. Tämän vaiheen kautta olemme siirtyneet eteenpäin,
aikaan, jossa sananvapauden suitsintaan on löytynyt uusi keinovalikoima.
Koulutetut nuoret ovat hyvin
tietoisia pelisäännöistä. On tärkeää salata kantojaan, sillä työnantajat
etsivät mielipiteenilmaisuja netistä ennen rekrytointipäätöksiä. Myös
työelämässä toimivat palkansaajat on tehty tietoisiksi pelisäännöistä:
heidätkin on opetettu suitsimaan puheitaan – ratkaisevaa ei ole vain se, mitä
työnantajasta puhutaan, vaan ihmisen mielipiteet ylipäätään saattavat harmittaa
työnantajan edustajia, vaikka mielipiteillä ei olisi mitään tekemistä työn
suorittamisen kanssa.
Suuresta yleisöstä on tullut
vaitonaista – työpaikan säilyttäminen on tärkeää ja tämän säilyttämisen hintana
saattaa siis olla vakaumuksen äänen vaientuminen.
Hakematta tulee mieleeni ystävän
työpaikka: talon johto kielsi koko suurta henkilöstöä keskustelemasta työpaikan
johdon tekemästä yhteiskunnallisesti merkittävästä arvomuutoksesta. Seurasi
tila, joka vaikutti henkilöstön hiljaiselta hyväksynnältä.
Julkinen keskustelu on ällistyttävän helppo tukahduttaa
Jo useamman vuoden ajan
ei-toivottu kipeiden ongelmien käsittely on pyritty leimaamaan vihapuheeksi.
Kukaan tuskin haluaa olla vihapuhuja. Populistinen tai laskelmoiva puhuja
vetoaa nyt vähemmistön etuun. Enemmistön puolesta puhuminen on vaikeaa
työläämpää. Lisäksi käsitys siitä, että itse asiassa ylipäätään olisi olemassa
jokin suuri enemmistö, on ainakin kirkossa usein unohtunut.
Aiemmin pieniä ryhmiä kiinnostanut ja mielipidevähemmistöä
innoittanut ajatus siitä, että homoseksuaalit voisivat solmia keskenään avioliiton, on monelle julkisuudessa
esiintyvälle vaikuttajalle ja monelle poliittista nostetta seurakuntayhtymien
hallinnollisista tehtävistä hakevalle henkilölle keskeisin mittapuu
arvioitaessa Suomessa kirkon ulkomaantoimijoiden laatua. Itse asiassa
ällistyttävän usein näissä yhteyksissä eivät luottamushenkilöt ole kyselleet
muita laatukriteereitä. Tämän laatukriteerin nouseminen kirkolliseen
arvokeskiöön ja sen kyseenalaistamisen täydellinen kielto on minun mielestäni oman
aikamme mielenkiintoisin kirkollisen viestinnän ilmiö.
Yhden totuuden vaatimus on
vaikuttanut sananvapauskäsitteen sisällön yksipuolistumisen: on oikeus ilmaista
hyväksytyn mielipiteen mukaisia kantoja, muista rangaistaan – ei vankilalla,
mutta esimerkiksi taloudellisen vallankäytön, eristämisen ja virkakiellon
keinoin.
Ajassamme on muodostunut
patoutunutta sanomisen tarvetta. Varaventtiili yhden totuuden ahdistuksesta on löytynyt
anonyymiudesta. Anonyymius tarjoaa vaiennetuille ihmisille mahdollisuuden
kertoa, mitä he ajattelevat. Anonyymius on mahdollistanut sananvapauden tässä
yhden totuuden mediatodellisuudessa sanojan joutumatta julkisesti nolatuiksi.
Hinta, jonka olemme joutuneet maksamaan sananvapaudesta on se, että
keskustelijoille tarjoutuu tilaisuus esittää kärjekkäitä mielipiteitä,
näkemyksiä, joita ihmiset eivät omalla nimellään ja kasvotusten esittäisi.
Paineet kärjistysten esittämiseen ovat kasvaneet samassa tahdissa kuin yhden
mielipiteen malli on uinut netin sosiaalisiin verkkoihin ja
mediatodellisuuteemme. Patoutunut sanomisen tarve ja mahdollisuus sen paineen
purkuun on mahdollistanut myös todellisen vihapuheen.
Yhden totuuden sananvapaudesta on
siis tullut myös niiden työkalu, jotka joskus aiemmin olivat mielipiteineen
sivussa, periferiassa, vähemmistössä. Tämä ase on vahva. Se saa toisin
ajattelijat vaikenemaan tai sovittamaan sanojaan niin diplomaattisesti, että
sanottu ei loukkaa varmasti ketään; tämä vihapuhesyytösten pelossa.
Sosiaalisten verkkojen aika ei
olekaan lisännyt sananvapautta, vaan kaventanut sitä, muuttanut sitä yhden
virallisen mielipiteen vapaudeksi.
© Kirsi Myllyniemi
Edit. 28.6.13
Julkisen sanan neuvosto on huolestunut työntekijöiden sananvapauden rajoittamisesta Suomessa:
http://www.journalistiliitto.fi/?x17635=16400640
Edit. 22.7.13
Enkä nyt malta olla linkkaamatta tähän Minna Lindgrenin erinomaiseen Hesari-kolumniin Arvojohtaja otti paikkansa, sillä hän mainitsee jutussaan vaikenemisen: Vaikeneminen on tapa mitätöidä. Sitä käytetään totalitaarisissa yhteisöissä, mutta Suomessa se on onneksi vanhentunut vallan väline.
Oma kokemukseni on, että tämä vanhentunut vallan väline on kirkollisessa viestinnässä edelleen käytössä.
Edit. 28.6.13
Julkisen sanan neuvosto on huolestunut työntekijöiden sananvapauden rajoittamisesta Suomessa:
http://www.journalistiliitto.fi/?x17635=16400640
Edit. 22.7.13
Enkä nyt malta olla linkkaamatta tähän Minna Lindgrenin erinomaiseen Hesari-kolumniin Arvojohtaja otti paikkansa, sillä hän mainitsee jutussaan vaikenemisen: Vaikeneminen on tapa mitätöidä. Sitä käytetään totalitaarisissa yhteisöissä, mutta Suomessa se on onneksi vanhentunut vallan väline.
Oma kokemukseni on, että tämä vanhentunut vallan väline on kirkollisessa viestinnässä edelleen käytössä.
2 kommenttia:
Katsoin kirjoituksesi päivämäärää. Paljon on virrannut vettä sen jälkeenkin... lyhyenä aikana.
Itsekin kirjoitin juuri blogiini näistä samankaltaisista asioista:
Vihapuhe ja leimakirves..
Niin, hävettää, miten rumaa kieltä kirkollisissa keskusteluissa käytetään ja miten asenteellisesti ihmisiin suhtaudutaan.
Lähetä kommentti