4.6.07

Asemalla ollaan vain ja hengaillaan kun junaa odotetaan...


Taas oli VR:n kaukoliikenne sekaisin. Odotimme Tikkurilan asemalla Helsingistä tulevaa junaa lähes tunnin. Vaasan junan piti lähteä klo 17.49. Se lähti klo 18.30 tai vähän yli. Nyt ajattelin hakea VR:ltä vahingonkorvausta, sillä jouduimme maksamaan seutuliput Puistolasta Tikkurilaan kahteen kertaan sen sijaan että olisimme päässeet samalla lipulla edestakaisin. Tikkurilan asemakin oli mennyt kiinni junaa odotellessa, joten emme edes saaneet edes vanhingonkorvauslomakkeita asemalta. Kohta lähden etsiskelemään niitä netistä.
Viimeksi (muutama vuosi sitten) kun hain VR:ltä takaisin Helsinki–Vaasa e-lippuni hintaa oman myöhästymiseni takia, joka johtui taksin viipymisestä, VR ei suostunut maksamaan. Sen koommin en ole itsetulostettavia lippuja sitten ostellutkaan enkä VR:n uuteen tekniikkaan muutenkaan kovin suuresti luottanut. Nyt testaan, onko oma vahinkoni, että varmistin, että ylioppilaamme serkkutyttö pääsee oikeaan junaan.
Oli miten oli, jatkuvat kuulutukset aseman ämyreistä olivat ajoittain ristiriidassa keskenään: välillä jokin juna kuulutettiin lähteväksi laiturilta 2 ja välillä laiturilta 3, joten tottumaton, nuori matkustaja olisi saattanut mennä vääräänkin junaan helposti.

Nyt serkkutyttö soitti ja kertoi, että Tikkurilan viivästyminen johtui sähkökatkosta. Matkaan tuli kuitenkin uusi mutka, sillä sähköjohdot ovat pudonneet alas ja matka jatkuu Riihimäeltä Vaasaan bussilla. Että se niistä nopeista ja suorista yhteyksistä. Lentäminen on nopeampaa ja samanhintaista.

Edit. klo 20.12 postauksen loppuosa:
Kopioin VR:n sivuilta tähän neuvoja, koska niitä on vaikea löytää. Suosittelen VR:n sivujen hakuominaisuutta ja vahingonkorvaus-sanaa.
Junavuorojen viivästyminen
Rautatieyritys on velvollinen korvaamaan matkustajalle junavuoron viivästyksestä aiheutuneen vahingon / max. 5000 euroa. Aiheutunut taloudellinen vahinko on osoitettava (korvaukseen velvoittaa lain perustelujen mukaan junavuoron usean kymmenen minuutin viivästyminen). ei kuitenkaan sellaisen viivästyksen johdosta, johon matkustajan voidaan kohtuudella edellyttää varautuneen (kuljetuksen luonne, sääolosuhteet, kuljetusvälineen vaihto, muu kuljetukseen liittyvä olosuhde) ja rautatieyritys vapautuu junavuoron viivästykseen perustuvasta korvausvelvollisuudesta, jos se osoittaa ryhtyneensä kaikkiin kohtuudella vaadittaviin toimenpiteisiin vahingon välttämiseksi.

Korvausten hakeminen
Korvausta haetaan erillisellä lomakkeella (saatavana asemilta sekä PDF-muodossa tältä sivulta), hakemukseen liitetään mukaan alkuperäiset tositteet vahingon syntymisestä.
Hakemus toimitetaan lähimmälle rautatieasemalle tai osoitteella
VR Osakeyhtiö, VR Yhteyskeskus, Eteläinen asemakatu 2 A, 11130 Riihimäki.
Voit ladata korvaushakemuslomakkeen koneeseesi Adobe Acrobat muodossa. Lomakkeen voi joko täyttää näytöllä ennen tulostamista, tai täyttää käsin tulostamisen jälkeen.
Huom! Käytä tulostaessasi Acrobatin, ei selaimen tulostusnappia.
Korvaushakemus (PDF, 116 KB)
Rautatiekuljetuslaki N:o 1119/ 2000 (lähde: FINLEX)

2 kommenttia:

Enni kirjoitti...

Satuin olemaan myös liikkeellä illalla junalla Tampereelta etelään päin. Kovin oli sekavaa tilannetta ja kuulutuksia Tampereenkin asemalla.

Kirsi Myllyniemi kirjoitti...

Ajattele, että siellä sekamelskassa nyt sitten 15-vuotias ekakertalainen junamatkustaja yrittää löytää tietä kotiin. Valitsimme junan juuri sillä perusteella, että se on suora Vaasan-yhteys ilman vaihtoja.
Ovat kuulemma menneet Riihimäeltä Hämeenlinnaan bussilla, siitä Tampereelle päin junalla. Ei mitään tietoa, miten Tampereelta jatketaan. Äitinsä Vaasan-päässä valvoo ja varmaan huolehtii, vaikka huomenna on työpäivä ja pitäisi taas olla skarppina.