14.3.07

Nikotiinia viihteen kylkiäisenä

Radio Ylen ykkösen sarjassa Miten minusta tuli minä elokuvaohjaaja Raimo O. Niemi kertoi ohjaajanuransa alkuvaiheista. Ensimmäiseen produktioonsa elokuvantekijät saivat runsaat ilmaiset tupakat; niinpä jokaisessa kuvassa poltettiin.
Tuli jälleen mieleeni Michael Mann -leffa The Insider, jossa kukaan ei polta tupakkaa, vaikka koko leffa käsittelee tupakkaa.
Jo tupakansavun näyttäminen laukaisee nikotiiniriippuvaisessa ihmisissä tupakointitarpeen.
Tupakkamainonta on EU:ssa kiellettyä, mutta mainonta ei ole loppunut, vaan se on siirtynyt epäviralliselle tasolle nettiin ja mukaan on saatu viattomia tupakoitsijoita. Tässä suhteessa tupakkateollisuus soveltaa 90-luvulla Suomeenkin tuotettua Huomaavaiset tupakoitsijat -konseptiaan, jossa tupakkateollisuuden markkinointiin saatiin mukaan julkisuuden henkilöitä, joista ilmeisesti moni toimi hyvässä uskossa.
Eihän tämä länsimaisiin kohdistettu tupakan piilomainonta ole mitään verrattuna siihen, millä voimalla suuret tupakkayhtiöt suuntaavat markkinointiaan kehitysmaihin.

Hyödyllistä luettavaa:
Tupakka ja talous. Taloudellinen näkökulma tupakoinnin vähentämistyöhön. Kansainvälinen jälleenrakennus- ja kehityspankki/Maailmanpankki; Suomen Ash & Lääkärin sosiaalinen vastuu. Jyväskylä 2000.

Ei kommentteja: