Puhelimeen vastaava henkilö teki selväksi, että jonotus kestää kaksi vuotta eikä keskellä päivää akuuttiaikoja saa ja että akuuttiajat on varattu hammassärkypotilaille.
Laki hoitoon pääsystä takaa, että jopa kiireetön hoito annetaan kolmen kuukauden sisällä ja kiireelliseen päästään heti. Jos ei ongelmia ole, voidaan hoitoon pääsyä erityistilanteissa venyttää puoleen vuoteen.
Kiireellisen määritelmä on ongelmallinen, mikäli se tarkoittaa pelkästään hammassärkyä. Mutta laki takaa potilallee terveydentilaan liittyvän arvion:
Hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä lääketieteellisesti tai hammaslääketieteellisesti tarpeelliseksi todettu hoito tulee järjestää potilaan terveydentila ja sairauden ennakoitavissa oleva kehitys huomioon ottaen kohtuullisessa ajassa, kuitenkin kolmessa kuukaudessa siitä, kun hoidon tarve on arvioitu. Tämä kolmen kuukauden enimmäisaika voidaan ylittää suun terveydenhuollossa tai perusterveydenhuollon yhteydessä toteutettavassa erikoissairaanhoidossa enintään kolmella kuukaudella, jos lääketieteellisistä, hoidollisista tai muista vastaavista perustelluista syistä hoidon antamista voidaan lykätä potilaan terveydentilan vaarantumatta.On eri asia odottaa puoli vuotta hammaslääkäriä, jos ihminen on perusterve ja eri asia odottaa hammaslääkäriä kolmea kuukautta, mikäli taustalla on tila, joka ei siedä samanlaisia tulehduksia, jotka perusterveelle ihmiselle olisivat harmittomia. Siksi laki takaasairauden ennakoitavissa olevan kehityksen huomioon ottamisen.
Jos hammashoitolassa ei kyetä järjestämään hoitoa lain mukaisesti, kaupunki on velvollinen järjestämään sen yksityishammaslääkärillä.
3 kommenttia:
Tuon reiän sain onneksi paikatettua akuuttiajalla, kaikesta huolimatta, seuraavana päivänä. Nyt vain mielenkiinnolla odotan kutsua keväälle ienhoitoon ja tarkistukseen. Jos tämä hoitoonpääsy ei toteudu, niin ihan varmasti en jätä asiaa tähän. Olen joutunut aiemminkin valittamaan hoidon saannista. Tuntuu aika hölmöltä hommalta tehdä meikäläiselle kallista proteettista hoitoa, jos niistä jäljellä olevista hampaista ei huolehdita. Sittenhän en enää voisi käyttää näitä proteesejakaan. Ennen elinsiirtoa jouduttiin poistamaan infektioriskin vuoksi seitsemän hammasta ja niiden pois ottaminen vaikutti suurelta osin purentaani, joka on muutenkin väärä. Se tuntuu väärältä, että esimerkiksi kaikissa paikoissa ei edes oteta potilaita jonoon asti, vaikka olisi hoidon tarvetta. Mistäköhän palveluseteleistä oikein Hgin kaupungin hammashoitosivustolla puhuttiin?
Hyvä että pääsit. Kerta kerralta enemmän ihmettelen tätä hoidontarpeen arvion sisältöä täällä Helsingissä.
Lähetin tämän postauksen tiedoksi kaikkien Helsingin valtuustoryhmien puheenjohtajille. Nyt mielenkiinnolla odotan, miten vallassa olevat kunnallispoliitikot selittävät täysin lainvastaisen hoitojonon olemassaolon.
Toinen kysymys, johon kyllä olisi tärkeä saada vastaus, on, eivätkö hoidontarpeen arviota tekevät työntekijät ole päteviä vai ovatko he tosiaan saaneet ohjeet, että vain särkypotilaat pääsevät kiireellisinä.
Kiitos kommenteista!
Helsingin terveyskeskuksen hammashuollossa ajanvarauspuheluihin vastataan keskiteytsyä ajanvarauspisteestä. Pahoittelen, mikäli ajanvaraaja on kertomanne mukaisesti antanut väärää tietoa jonotusajoista. Kaikille hoitoa tarvitseville kyetään hoito aloitamaan 6 kk:n sisään. Hoidon tarve arvioidaan aina yksilöllisesti otttaen huomioon potilaan yleistervyes. Hammaslääkärin tutkimukseen perustuen hoito joudutaan sitten jaksottamaan kiireisempään ja kaikkeen kiireettömimpään. Aiemmin (vuoden 2007 alussa) kaikkein kiireettömintä hoitoa todella joutui jonottamaan jopa 20 kk, mutta nyt olemme päässeet tilanteeseen, jossa kukaan ei jonota hoitojonossa 6 kuukautta ilman, että hänelle olisi tarjottu mahdollisuutta palvelusetlillä hankkia hoito yksityishammasläkäriltä.
Tavoitteenamme on tämän vuoden aikana päästä tilanteeseen, jossa hoitoa ei enää tarvitse jaksottaa, vaan hoito voidaan saattaa loppuun kohtuuajassa joko terveyskeskuksen hammashoitoloissa, yksityisillä ostopalveluvastaanotoilla tai palvelusetelin hyväksyvien yksityishammasläkärien vastaanotoilla.
Käyn ajanvaraushenkilökuntamme kanssa kommenttienne perusteella läpi ohjeistustamme, jotta kirjoittamaanne ei pääsisi tapahtumaan.
Seija Hiekkanen, johtajahammaslääkäri, Helsingin terveyskeskus
Lähetä kommentti