Omien laskujeni mukaan moinen merkitsee potilaiden ajan melkoista haaskaamista: 2779 tuntia kahdessa kuukaudessa!
Jos laskettaisiin, että odottajat puolestaan laskuttaisivat odotusajastaan kaupunkia sanotaan nyt kuusi euroa tunti, kaupunki voisi puolestaan odottaa potilailta 16.674 euron laskua, mutta tähän summaan ei vielä ole otettu huomioon saattajien aikaa, joten summa menisi pitkälti yli kymppitonnin kuussa. No, vielä ei ole organisoitu potilaille mahdollisuutta laskuttaa tarpeetoomasta odotusajasta. Sitä mukaan kun asiakasmaksuja nostetaan, paine siihen suuntaan, että myös asiakkaalla on oikeuksia ja oikeutettuja vaatimuksia, nähdäkseni kasvaa.
Edit. Ja vuodessa se tekisi potilaille siinä sata tonnia tuloja, pelkästä jonottamisesta. ;)
Lähde: Mikko Saarisen juttu MedOnelle sakkoja, jos jonot eivät lyhene, Uutislehti 100
4 kommenttia:
Vähän kaikessa jo ulkoistetaan. Dialyysiasemiakin jo on ulkoistettu Hus:n alueella. Mitenköhän homma hoituu? Onneksi sentään elinsiirtoja ei voida ulkoistaa, koska osaaminen on vain yksien seinien sisällä. Paljonkohan tuokin aika on muuten monen työnantajan ajasta pois? Eihän kuitenkaan kaikki "odottajat" ole sairaslomalaisia.
Lääkärifirmat ovat kai lähinnä kiinnostuneita suurista volyymeistä, Tarjuska, tuskin vaikeista töistä, joissa vastuu on suurempi. Kunhan kuntatilaajakin oppii laskuttamaan virheistä ja viiveistä palvelujentuottajaa, tästä tulee kunnillekin varsinainen rahasampo – ainakin siihen asti, kunnes me palvelujen käyttäjätkin pääsemme osingoille. Sen jälkeenhän voimmekin ryhtyä jonottelemaan työksemme kaiken maailman ulkoistetuissa palveluissa ja laskuttaa sitten palvelujen viipymisestä. Odotan jo kieli pitkällä aikaa, joilloin Kelan palvelut ulkoistetaan ja Kela on enää se viranomainen, joka laskuttaa ostopalvelujen tuottajaa siitä, että etuuksien maksatus viivästyy tai että paperisota ei ota hoituakseen. Heh heh.
MedOne oli näyttävästi esillä mm. Lääkäripäivien 2008 näyttelyssä. Yhteinen suuri teema oli henkilöstön värvääminen. MedOne on pelottavan tehokas siinä: Yritys tarjoaa työntekijöilleen joustavia työjaksoja, perheen ja harrastukset huomioon ottavia työaikajärjestelyjä, koulutusta ja myös sosiaalisia mahdollisuuksia. Ei ihme, että jäykempi julkinen sektori on vaikeuksissa, kun työvoimasta taistellaan näin tehokkain asein. Yrityksen asiakaskuntaan kuuluu tällä hetkellä yli 300 kuntaa, kaupunkia ja sairaanhoitopiiriä, kokonaisvastuullisesti asiakkaina on 23 terveysasemaa ja lääkärivälitys kattaa yli 130 toimipistettä eri puolilla Suomea. Muita merkittäviä toimialueita ovat vanhusten palveluasuminen sekä hoitajavälitys (vastuualueella 6 hoivakotia ja kuukausittain työssä runsaat 1500 hoitajaa.
MedOne jyrää meitin!
Kaikki värväävät väkeä, Christer. Kunnatkin, parhaansa mukaan. Itse kävin ihailemassa pohjoiskarjalaisten standilla heidän tarjouksiaan: puhdasta luontoa ja ystävällisiä ihmisiä... Näillä isoilla yrityksilä on se valtti, ettei niiden tarvitse kantaa vastuuta kuin siellä, missä se on taloudellisesti kannattavaa; voivat jättää syrjäseudut ja vaikeat lähiöt väliin – tosin kuin kuntapäättäjät. Kunnat joutuvat helpostimyritysten asiakkaiksi tässä tilanteessa, myös tahtomattaan. Tämän me tiedämme. Terveystalo taitaa olla vielä suurempi kuin MedOne.
Ykistyiset terveyspalvelut eivät ole kuitenkaan sen laadukkaampia kuin julkiset, mistä on alettu saada aavistusta tässä vähitellen.
Tein muistaakseni vuosi sitten jutun iäkkäästä infarktipotilaasta, joka lähetettiin Mehiläisestä sairaalapäivystykseen omin neuvoin. Kukaan ei ottanut asiasta vastuuta.
Lähetä kommentti