Aamun uutinen kertoi, että lähes kaikki vanhukset ovat tyytyväisiä pankkipalveluihin, vaikka 75 vuotta täyttäneistä 13 prosenttia maksaa laskunsa pankin tiskillä ja joutuu siis pulittamaan jopa kuusi euroa per lasku tästä palvelusta.
Myös Köyhimyksellä on tänä aamuna pankkiasiaa.
6 kommenttia:
Tämän päivän ikäihmiset tyytyvät kaikkeen liian helpolla. Tulevat ikäihmiset ovat vaativampia?
Aika näyttää, Anonyymi. Suomalaiset ovat aika kilttejä suhteessa instituutioihin. Itse en sietäisi sellaista yksityisyyden loukkaamista, mitä olen nähnyt Malmin Sampo-pankin ahtaassa konttopripahasessa, kun huonokuuloista vanhusta on "palveltu" niin, että kaikki paikalla olleet saivat takuuvarmasti tietää, että rouva nosti kolme tuhatta euroa tililtään.
Tämä nyt ei liity rahastukseen, mutta ei ole mukavaa esim. ensiapupolilla, kun sermi on potilaiden välillä vain ja sieltä kuulee 4-5 potilaan sairaskertomukset sun muut ja samoin toiset kuulevat kaikki minun omat asiat, joita en maailmalle haluaisi kuuluttaa. Entä, jos siellä naapuriplintillä onkin juuri se oman kylän pahin juoruakka....
Tosiaan on paikkoja, joissa ei mielellään tahtoisi, että omat asiat leviäisivät koko yleisölle. Kela on tässä suhteessa hieman parantanut teietääkseni yksityisyyden suojaa.
Ehkä vanhusparoilta on mennyt markat ja eurot sekaisin... Itse asiassa hyvin monet vielä mieltävät eurojen arvon suhteessa markkoihin. Ja jos on tarpeeksi vanha ei ehkä edes muista kertoa kuudella.
Hiljattain tehtiin juuri tällainen pankkiryöstö: vanhus nosti rahaa (ehkä sekin summa kailotettiin tarpeeksi kovalla äänellä ja todettiin tarpeeksi suureksi) kun pankkisalissa lorvaillut nuori kaveri nappasi setelit ja juoksi ulos.
Kutuharju, siinäpä tuli keskeisiä oivalluksia. Juuri nämä asiat minua tässä huolestuttavat.
Taidat olla oikeassa esimerkiksi siinä, että asia selittyy osin juuri sillä, että eurot ja markat menevät sekaisin.
Tuollainen pankkiryöstöasia pitäisi tutkia myös siltä kannalta, onko pankki turvannut asiakkaansa yksityisyyden asiointitilanteessa vai suorastaan saattanut asiakkaansa vaaraan.
Ikäihmiselle on äärimmäisen traumaattinen ja turvattomuutta aiheuttava tilanne tulla ryöstetyksi. Oma iäkäs äitini joutui muutama vuosi sitten juuri Malmilla, kotinurkillaan, pankkiautomaatilla ryöstön urhriksi eikä ole sen jälkeen uskaltautunut yksin automaatille.
Pankin konttorit ja asiakaspalvelukäytännöt tosin näköjään vaihtelevat pankkiryhmittäin ja konttoreittain.
Erityisen piittaamatonta ainakin Malmilla on Sampopankin suhtautuminen tiskillä asioiviin asiakkaisiin: tilat ovat ahtaat, tunkkaiset ja vailla yksityisyyden suojaa.
Ainakin Nordeassa ja ilmeisesti myös Osuuspankissa sentään on jotain yksityisyyttä tiskillä asioidessa, vaikka asiakkaat joutuvat ainakin Nordeassa jonottamaan sielläkin samaan tyyliin kuin jonotettiin kenkiä entisessä Neuvostoliitossa.
Lähetä kommentti