3.1.07

Tunnin kuva, muutaman harmi

"Viralliset passikuvat heti." Kävin välipäivinä Itäkeskuksen Tunnin kuvassa passikuvassa. Seuraavana päivänä Malmin poliisilaitokselle passihakemusta tekemään.
– Ei kelpaa. Kuvassa on väärä kasvokoko, sanoi virkailija tylysti.
– Jaa, kävin äsken virallisessa passikuvassa.
– Ei täytä vaatimuksia. Ottavat uuden, kun menette takaisin.
– Ei kannata tehdä 4,4 euron matkaa 13 euron kuvien tähden. Kallista aikaakin menee.
Malmilainen Mannelin osasi asiansa.
Tänään ohi mennessäni kävin kysymässä, miksi luvattua yhteydenottoa ei tullut perjantaina. Vastausta en saanut, vain epäystävällistä nokittelua. Tarjottu korvaus oli uusi passikuva! Mitä minä teen passikuvilla, jotka eivät täytä passiviranomaisten tiukkoja vaatimuksia? Minulla on jo neljä kappaletta ennestään.
Neuvoni: käykää passikuvassa lähellä poliisilaitosta. Ottakaa selvää etukäteen, kuka oppirahat maksaa.

11 kommenttia:

Outolintu kirjoitti...

Poliisilta ehkä kannattaisi kysyä, missä valokuvaamossa osataan ottaa oikeanlaisia kuvia. Vai saavatko he mainostaa?

KirsiMy kirjoitti...

Eivät ne saa mainostaa poliisissa.
Passivaatimukset menivät nyt aika tiukoiksi ja kuvan ottaminen ja vedostus vaativat todellista tarkkuutta. Virheet ymmärrän, mutta koulutus tulisi maksattaa firmoilla.
Sain äsken Tunnin kuvan asiakaspalvelusta pahoittelun; pahoittelivat työntekijän virhettä. Kerroin heille, että enemmän kuin tapahtunut virhe, on syytä valittaa siitä, miten Itäkeskuksen Tunnin kuvan vastaava myyjä asiaan suhtautui.

Anonyymi kirjoitti...

Jep. Todellakin virallisessa passikuvassa kävin minäkin kesällä liikkeessä, joka varmasti ottaa satoja passikuvia - jos ei päivässä niin viikossa ainakin. Poliisilaitoksen virkailijatäti vaan oli vähän epäröivä. "Mahtaakohan kone hyväksyä, kun noi hiukset on tollaset... haperot."

TÄH!?

Kukaan ei passikuvaamossa sanonut että hiukseni ovat haperot ja ettei passikuvassa saa olla haperoja hiuksia!

Kuva meni kuitenkin läpi. Kone ei ollut yhtä tarkka kuin virkailijatäti.

KirsiMy kirjoitti...

Ja muistat, ettet hymyile tai ainakin suu pitää olla kiinni (jopa vauvoilla) :)

Anonyymi kirjoitti...

Minullakin oli vaikeuksia passikuvien kanssa ja poliisilaitoksen virkailija sanoi että "sen täytyy johtua noista hiuksista." Tuli vähän hömelö olo, että mikä hiuksissa oli vikana ja alkaako poliisilaitos nyt puuttua naisten kampauksiin. Mutta ystävällinen virkailija sai kuitenkin hämättyä skanneria jotenkin ja kuvani hyväksyttiin loppujen lopuksi.

KirsiMy kirjoitti...

Poliisi saisi siis antaa pukeutumis- ja kampaussuosituksen sen lisäksi, että se määrää, ettei passikuvassa saa hymyillä ainakaan niin, että suu raottuu.

hpy kirjoitti...

Kaikenlaista sattuu. Kuva joka oli valokuvaajan ottama ei kelvannut, sen piti olla automaatilla kuvattu. (Muuten se oli ihan ok.)

KirsiMy kirjoitti...

Hpy, luulen, että tähän ollaan menossa ja luulen, että parasta olisikin: poliisiaseman nurkassa voisi olla koppi, jossa on sopiva etäisyys, sopiva tausta ja tietokone, joka kieltää hymyilemisen suu raollaan. Kielen voisi itse valita. Automaatti ottaisi sopivan kokoiset kasvot ja sukisi hiukset littanaksi.
Samalla automaatilla voisi ottaa kuvat rikoksesta epäillyistä, dna-näytteet ja sormenjäljet ynnä muun tarpeellisen, hahaa.

Kaisa kirjoitti...

Hankin uuden passin hätäpikaa viime keväänä, kun vielä sai edullisempia 10 vuoden passeja ennen sen uuden, kalliin, lyhytaikaisen voimaantuloa (passini olisi joka tapauksessa vanhentunut kesän aikana).

Kuvat otti paikallinen optikkoliike, ja heillä oli kyllä tiedossa tarkat vaatimukset siitä, millainen kuvan pitää olla - ei sitten hymyillä liiaksi jne... :) Ehkä tämäkin on pikkupaikkakunnan etu, onhan täällä montakin passikuvaliikettä, mutta heillä ei ole varaa möhliä kun asiakaskunta on rajoitettu.

KirsiMy kirjoitti...

Näinhän se on, Kaisa: pienistä yksiköistä saa parhaan palvelun. Tuollaiset isot kauppakeskukset ovat erittäin persoonattomia paikkoja. Niissä myyjällä on mahdollisuus olla vaikka tosiaan töykeä asikastaan kohtaan eikä omistaja puutu mitenkään peliin, ei edes tiedä huonosta asiakaspalvelusta, mutta olepas Lapualla töykeä.
Tähän pienen paikkakunnan hyvään asiakaspalveluun perustuu näillä kotinurkillanikin muutaman liikkeen menestyminen: vanhat malmilaiset kauppiaat ovat säilyttäneet asemansa isoista ketjuista huolimatta, koskapa asiakkaat ovat mieltyneet hyvään palveluun ja hyvään laatuun, joitaa pienemmistä liikkeistä usein varmemmin saa.

KirsiMy kirjoitti...

Tänään tuli postista Tunnin kuvan korvaus: sain sentilleen sen, mitä oli mennytkin. Kuvien ja paikallisliikenteen matkan hinnan.
Nyt on sitten se ropina pietty, sano akka ku päreelle pissas.