5.10.07

Kunnat ja hoitotakuun kiertämisen taide


Kun laki hoitoon pääsyn turvaamisesta astui voimaan maaliskuussa 2005, kunnat varmistivat, että puhelimeen vastataan ja kaikki yhteydenotot kirjataan. Tämä lähinnä kai valitusten varalta.
Entä potilas ja hänen hoitoon pääsynsä?
Pääseekö terveyskeskukseen kiireellisessä tapauksessa heti? Arvioidaanko hoidontarvetta puhelimitse? Jos hoitoa ei voida aloittaa heti, pääseekö hoitoon kolmen kuukauden kuluessa? Saako hammaslääkäriin ajan? Pääseekö erikoissairaanhoitoon kuuden kuukauden kuluessa?
Sosiaali- ja terveysministeriön kokoamaa tietoa hoitotakuusta, sen valvonnasta ja toteutumisesta.
Edit. Ministeriön ohjeet hoitotakuun määräajoista ovat erittäin sekavia. Tässä kooste asiasta.

Hoidontarpeen arviointi on tehtävä kolmen päivän kuluessa yhteydenotosta; jos arviointi vaatii terveyskeskuksessa käymistä, se sisältyy tähän kolmeen arkipäivään.
Hoitoon perusterveydenhuollossa on ns. kiireettömissä tapauksissa päästävä kolmessa kuukaudessa; hammashuoltoon voidaan aikarajaa venyttää kuuteenkin kuukauteen. Erikoissairaanhoidossa aikaraja on kuusi kuukautta.
Aika on potilaalle annettava; hoitotakuuta ei voi kiertää sillä tavoin, että esimerkiksi hammashuollossa ei anneta lainkaan aikoja, vaan kehotetaan soittamaan myöhemmin uudelleen.

2 kommenttia:

Elegia kirjoitti...

Ei sitä aikaa kovin nopeasta saa. Itse odottelin taannoin vajaan kuukauden saadakseni ajan arvauskeskukseen (viimeksi siellä käydessäni), koska en ollut "kiireellinen" tapaus. Olisi pitänyt varmaan yrittää itsaria, niin olisi kait päässyt suoraan sairaalaan.

Noh, odottelin kiltisti aikani. Puhelimeen vastannut henkilö oli ärsyttävä. Hän jaksoi jauhaa sitä, että jos KOET OLEVASI kiireellinen TAPAUS mene päivystykseen (ja jonota siellä puoli elämää). En mennyt.

Onneksi ei tarvitse enää mennä arvauskeskukseen, vaan reseptien uusinnat ym. hoitelen muuta kautta. Päätäkoppaa hoidan julkisella sektorilla, kaikki muut asiat hammaslekurista kynikseen hoitelen yksityisellä. Ei varmaan ole vaikea arvata miksi.

KirsiMy kirjoitti...

Tuota kiireettömyyttäkin olisi kai syytä porrastaa, jos terveyskeskuksilla on todellisia vaikeuksia suoriutua hoitotakuun velvoitteista. Tällainen ei tosin ole nykysäädösten mukaan laillista.

Itse olen tuohon puhelinvastaajahenkilön asiakaspalvelutaitoon yrittänyt saada parannusta täällä Puistolan terveyskeskuksessa, tosin tuloksetta. Puhelimeen vastaava henkilö ei ole koskaan kysynyt minulta, mikä vaivaa, vaan aina kärkeen ilmoittanut, että aikoja ei ole, soittakaa huomiaamuna kello kahdeksalta ja jos ei kelpaa, niin menkää Malmin sairaalaan jonottamaan tai jos ei kelpaa (vaihtoehtoisesti), menkää Lastenklinikalle. Päivystykset täyttyvät potilaista, joilla ei ole kiirekiirettä, vaan jotka pitäisi hoitaa päivännäöllä terveyskeskuksissa. Järjestelmän suunnittelussa on suurta vikaa Helsingissä. Kuulemani mukaan esimerkiksi Kuopiossa tähän tilanteeseen on tartuttu ja potilaat hoidetaan päiväsaikaan siinä määrin kuin mahdollista.

Saa nähdä, kuinka kauan pystyvät hoitelemaan tuota reseptienuusintarumbaa näkemättä lainkaan potilaita ja mittaamatta heiltä maksa- ja munuaisarvoja sun muita riskejä. Aika kauan, veikkaan.