12.9.06

Aikavarkaita linjoilla

Siskoni on harmitellut jo pitkään sitä, ettei teleoperaattori Sonera hoida asiakaspalveluaan. Linjoilla saa istua pahimmillaan tuntikausia eivätkä asiat hoidu siltikään. Lopulta hän kyllästyi ja sanoi irti koko perheensä vuosikymmenen kestäneet puhelin- ja internetpalvelut. Miten kävikään.
No, kävi niin, että irtisanominen jäi lojumaan jonkun pöytälaaikkoon, josta se löytyi, kun siskoni kyseli, miksi yhteys ei katkea eikä uusi operaattori pääse kytkemään siskoni taloutta palvelunsa piiriin, koska Soneran yhteys on päällä.
Nyt asian kuulemma pitäisi olla kunnossa, mutta Sonera ei ole katkaissut vieläkään nettiyhteyttä. Siskoni pelkää, ettei hän pääse Sonerasta eroon lainkaan. Saa nähdä, tuleeko laskuja.

Minä puolestani sain Sanoma Magazinesilta pyytämättäni mainoksen sähköpostiin. Mainoksesta ei löytynyt ollenkaan mitään peruuta palvelu -näppäintä. Mainonnan kieltäminen osoittautui hankalaksi. Netistä löytyi etsinnän jälkeen vain faksi ja sähköpostitietoja. Tässä vaiheessa tahdoin jo varmistua, että saan mainokset kielletyksi. Halusin soittaa varmistuakseni siitä, että asiaan ei tarvitse enää palata. Etsin siis kyseisen yhtiön keskuksen numeron. Kerrottuani asiani keskus yhdisti jollekin miehelle, joka oli vuosilomalla. Pyysin anteeksi, että lomalla häiritsen ja toivotin hyvää lomaa. Soitin keskukseen uudelleen. Nyt keskus yhdisti miehelle, joka kysyi, olinko soittanut asiakaspalveluun. Kerroin, että olisin toki soittanut, jos tarjolla olisi ollut asiakaspalvelun puhelinnumero. Kun tätä numeroa ei ollut eikä sähköpostissa ollut peruuta palvelu -nappulaa, jouduin soittamaan yhtiön keskukseen ja keskus yhdisti hänelle. ;) Mies oli ystävällinen, kaivoi jostain kynän ja paperia ja kirjoitti niihin yhteystietoni. Pyysin, että hän kirjoittaa paperiin, etten myöskään tahdo tekstarimainoksia kännykkääni. Siinä vaiheessa hän kysyi, tahdonko myös kieltää kirjeiden lähettämisen. Sanoin, että niitä saa lähettää, jos he tahtovat.

Sonera toimii sillä tavoin, että se ei suo asiakkailleen mahdollisuutta hoitaa asioitaan internetin tai sähköpostin kautta, vaikka mitä ilmeisimmin siihen olisi täydet mahdollisuudet, vaan jonotuttaa meitä puhelimessa vähintään puoli tuntia kerrallaan. Soneran keskus kuitenkin vastaa heti ja osaa yleensä yhdistää oikeaan numeroon.
Sanoma Magazines puolestaan ei tarjoa kaikille asiakkailleen yhtään puhelinnumeroa, vaan luottaa siihen, että asiat hoituvat verkossa ilman kuluja, vaan eivätpä ne näytä hoituvan.

8 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

Siinä heikkohermoisimmat lopettavat ja antavat asian olla.
Perustelu tuolle netti ja tekstari juttujen kieltämiselle on kuitenkin ilmeisesti se, että ihmiset tekevät juttuja toisten sähköposteilla ja toisten puhelimilla kiusaamistarkoituksissa, varsinkin avioerotilanteissa.

KirsiMy kirjoitti...

Kun Soneran asiakaspalveluun on jonottanut puolikin tuntia, mieleen tulee, että onko asiani varmasti niin tärkeä... Yleensä, kun hermo pettää, itse soitan firman keskukseen ja tiedustelen, onko jotain häiriötä, kun en pääse läpi.
Minä kiellän netti- ja tekstarisuoramainonnan aina, kun sen voin kieltää. Nämä suoramainokset häiritsevät työntekoani, vaikka en olekaan kenellekään työnantajalle tilivelvollinen ja käytän omia sähköpostiosoitteitani. Ei ole myöskään lomalla kivaa saada kännykkäänsä tekstaria, että onko henkivakuutuksesi kunnossa.

Anonyymi kirjoitti...

Tuosta Sanoma Magazinesta on mullakin kokemuksia.

He ovat minuakin lähestyneet mainoksilla ja olen heitä kieltänyt.

Mä aikoinaan kielsin Helsingin Sanomilta suoramainonnan, koska alkoi ärsyttämään heidän mainostuspolitiikkansa, joka muistutti jo häirintää. Lopetin kestotilauksen ja heti seuraavalla viikolla soitettiin: "hei oletko huomannut, että lehtitilauksesi on päättynyt". Sanoi, että olen, koska sen itse viime viikolla irtisanoin. No sitten alkoi tulemaan joka viikko mainospostia Hesarilta.... Taas soitettiin, että "tilaatko".... Sanoin sataan kertaan, että EN TILAA.

Sitten laitoin postia Hesarille, että kiellän suoramainonnan.
No seuraavaksi mulle tuli taas viestiä Hesarilta ja katsoin osoitelähteen, joka oli Sanoma Magazines. Laitoin vihaisena postia, että "ai kun kieltää Hesarilta suoramainonnan niin sitten käytetään heti tytäryhtiön tietoja, joita en silloin ollut vielä kieltänyt". Muistan, että mulla oli todellisia vaikeuksia saada Hesarin mainokset kuriin.
Nykyisin tulee vain sellaisia, joita Hesarin jakaja aamulla luukusta tunkee, menee muuten suoraan roskiin.

Nyt onneksi on mennyt jakeluun. Ilmoitin silloin Hesarille ja Sanoma Magazineen lukuisia kertoja, että "EN HALUA TEILTÄ MITÄÄN MAINOKSIA".

Eli ei ole helppoa aina tuo suoramainontakieltokaan. Pitäisi tajuta aina kymmeneen paikkaan ilmoittaa. Hesari meni musta liian pitkälle tuossa, että käytti tytäryhtiön tietoja kun omasta rekisteristä ei voinut käyttää.

KirsiMy kirjoitti...

Ne varmaankin haistoivat, että olet maksukykyinen potentiaalinen asiakas, Sisko.
Suuri osa ihmisistä on kovin kulutusmyönteisiä. Itse valitsen vain sellaisia lehtiä, joita ehdin lukea.

hpy kirjoitti...

Meillapain jonotuksesta ei ainakaan enaa saa ottaa maksua mika on jo askel parempaan suuntaan. Ehka Suomessakin on nain.

Muutenkin olen omaan operaattoriini melko tyytyvainen. Kohteliaita, ja saavat asiat toimimaan.

KirsiMy kirjoitti...

Täkäläisten operaattorien asiakaspalvelupuhelujen maksuihin en ole perhetynyt, Hpy, mutta esimerkiksi oman operaattorini Soneran asiakaspalvelunumerot ovat auki vain virka-aikaan. Jos on asiaa, tärvääntyy työaikaa kohtuuttomasti, se saattaa harmittaa.
Asiakaspalveluhenkilöt ovat oman kokemukseni mukaan asiansa osaavia ja ystävällisiä ihmisiä, kunhan sinne asti pääsee.

Anonyymi kirjoitti...

Itse etsin eilen töissä epätoivoisesti jotakin niin peräti wanhanaikaista kuin erään ihmisen fax-numeroa. (Olin jo pommittanut kyseistä henkilöä Ruotsiin sekä sähköpostilla että tekstiviestillä ja kysellyt sitä numeroa, sillä meidän piti oikeasti saada faksattua eräs asiakirja.) Ei löytynyt vaikka sellainen on olemassa.

Ei kai kaikkea voi hoitaa sähköpostilla ja kännykälläkään...

KirsiMy kirjoitti...

Sähköpostin etuna on se, ettei tarvitse jonottaa (jos sitten vastapuoli vain lukee meilit). Puhelimen etuna on se, että tietää saaneensa vastapuoleen yhteyden (jos vastapuoli vastaa puhelimeen). Faksissakin on takuuvarmasti etuja, vaikka en enää muista, mitä ne ovat (jos vain yhteystiedot löytyvät). ;)