Tämä uutispäivä alkoi ankeasti. Mieltä on vetänyt päivästä toiseen harmaaksi nuo toistuvat sotauutiset, nyt Lähi-idästä, molempien osapuolien piittaamattomuus viattomien siviilien hengestä, vihanpito ja kiihko.
Meidän onneksemme Suomessa on rauha.
--
Aamun lehdestä luin, että levikiltään Suomen suurimman lehden Pirkan koko toimitus sanotaan irti. Pahoitteluni kollegoille. Olen itse kokenut kymmenisen vuotta sitten moisen proseduurin pienemmässä, mutta paljon vanhemmassa lehdessä. Koko toimituksemme sanottiin tuolloin kaikessa hiljaisuudessa irti ja meidät korvattiin sellaisella freelancerväellä, joka oli valmis kirjoittamaan halvalla saadakseen referenssejä päästäkseen oikeiksi toimittajiksi.
Luovassa työssä tarvitaan työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä. Pirkkaa on tehty hyvin, sitä on ollut mukava lukea. Varmaan näin on tulevaisuudessakin, vaikka ottaakin aikansa ennen kuin uusi joukko pääsee hommaansa kiinni. Tosin uusi entistä markkinahenkisempi linjaus kyllä arveluttaa minua.
Tällainen koko toimituksen irtisanominen saa minut kyselemään työnantajan arvojen perään. Pirkan toimittajat jäivät Keskon tarjouskilpailun uhreiksi. Yksittäisen toimittajan kannalta asia ei aina ole niin yksinkertainen, että pesen vain kasvoni ja vaihdan tarjouskilpailun voittaneelle töihin.
5 kommenttia:
Sellaisen tarkennuksen omaan postaukseeni vielä laitan, että työnantajan arvoista kirjoittaessani tarkoitin tässä siis tietysti Keskoa.
Hyvä Kirsi Myllyniemi,
Kiitos kiinnostuksestanne Pirkka-lehteä ja Keskoa kohtaan!
Olemme seuranneet Pirkka-lehden kilpailutuksesta käytyä monipuolista julkista keskustelua ja olemme panneet ilolla merkille sen, että lehdellä näyttää olevan erittäin aktiivinen ja kiinnostunut lukijakunta. Ei siis ihme, että pidetyn ja luetun lehden tuleva muutos saa aikaan keskustelua!
Nyt tehdyn kilpailutuksen historialliset syyt ovat Kesko-konsernin keskittymisessä ydinliiketoimintaansa, vähittäiskauppaan ja siihen liittyviin palveluihin. Lukuisten muiden konsernin tukitoimintojen kanssa myös asiakaslehden toimitustyö ulkoistettiin vuonna 2000 Yhtyneet Kuvalehdet –konserniin kuuluvalle Kynämies Oy:lle. Tuolloin kustannussopimus tehtiin kuuden vuoden mittaiseksi ja todettiin, että sopimuksen päättyessä toteutetaan uusi kilpailutuskierros.
Tänä vuonna tehdyn tarjouskilpailun perusteella Pirkan uudeksi kustantajaksi valikoitui A-lehtiin kuuluva Dialogi Oy. Valintaa ei tehty pelkästään kustannusperusteisesti, vaan siihen vaikutti erityisesti näkemys lehden kehittämisestä entistä paremmin sekä lukijoita että kustantajaa palvelevaksi.
Pirkan kokoisen julkaisun siirtyessä yritykseltä toiselle on tällä väistämättä henkilöstövaikutuksia. Saamiemme tietojen mukaan ainakin osa Pirkkaa Kynämies Oy:ssä tehneistä toimittajista on saamassa töitä Yhtyneiden Kuvalehtien muista lehdistä. Nyt solmittu sopimus myös lisännee henkilötyövuosien tarvetta Dialogi Oy:ssä, joten oletettavaa on, että alan työtilanne kokonaisuutena ei juuri huonone muutoksesta.
Uskomme uuden toimitustiimin tuovan Pirkkaan raikasta journalistista uudistumista ja tekevän lehden lukijalle entistä miellyttävämmäksi. Muutoksen yhteydessä mainittu K-ryhmän selkeämpi esille tuominen ei myöskään tarkoita Pirkan muuttumista mainoslehdeksi, vaan lukijoille tutut ja pidetyt elementit tulevat kehittymään.
Lehden suunnittelutyö on myös vielä kesken, joten kaikenlainen lukijapalaute, kuten tämäkin, on Keskolle äärimmäisen arvokasta!
Vielä kerran kiitos palautteestanne!
Iloisia lukuhetkiä uudistuneenkin Pirkan parissa toivottaen,
Paavo Moilanen
viestintäjohtaja
Kesko Oyj
Aika näyttää, onko kyseessä kaupallisuuden voitto journalismista. Pahaa pelkään.
--
Mutta pointtini postauksessa ei ollut sisällössä, vaan tavassa, jolla iso raha liikuttaa meitä pieniä ihmisiä, olimmepa sitten toimittajia tai bussikuskeja. Työelämä on epävarmaa ja koko lehti voidaan panna uusiksi, toimitusta myöten, samalla tavoin kuin ökyrikkaiden asunnot uusitaan sesongin väreihin ja tyyliin sopiviksi käden käänteessä.
Luovan journalistisen tekstin tekijä ei kuitenkaan ole huonekalu. Mahdollinen työttömäksi jääminen ja muutosvaiheessa annettu vähättelevä arvio tehdystä työstä eivät ole kenellekään hyväksi.
Keskossa iso raha on liikuttanut pieniä kauppiaita. Kauppias on nykyään käytännössä usein vain täydellä yrittäjän riskillä toimiva myymäläpäällikkö.
En tiedä, missä vaiheessa kaupoissa herätään siihen, että seutukunnilla ja alueilla on oma kulutusidentiteetti.
Esim. kenkäkauppabisness on pilattu Suomessa totaalisesti.
Tämä suomalainen bisnes on keskittynyt rahan tahkoamiseen omistajille.
Joku kohottaa hämmästyneenä kulmiaan: "Entä sitten? Tottakai."
Lähetä kommentti