2.11.06

Sonera ei palveluun panosta

Sonera on keksinyt uuden tavan hillitä laajakaista-asiakkaidensa pakoa kapeammille kaistoille: se on ottanut käyttöön 25 euron rangaistuksen niille, jotka yrittävät laskea laajakaistakustannuksiaan. Kaistanleveyden lisäämisestä Sonera ei veloteta.
Olisi kiva, jos joku alan toimittaja tekisi jutun siitä, millaista palvelua ja kohtelua eri operaattorit harjoittavat asikkaitaan kohtaan.

19 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Tee sinä se juttu! :-)

KirsiMy kirjoitti...

Kuule Tuomo, minulla on sellainen ongelma, että en näköjään osaa myydä juttujani. Tämäkään idea ei istu mihinkään niistä medioista, joihin tavallisesti kirjoitan. Onko sinulla ehdotuksia siitä, kuka olisi asiasta kiinnostunut?

Juttuideoita minulla on niin että toisinaan voisin pyörittää ideapankkia, mutta suurin osa ideoista jää näköjään toteutumatta. Osa ei tietenkään olisikaan toteutuskelpoisia, mutta myös hyviä ideoita on haudattu.

Olen nyt ilmoittautunut Annika Vatasen freekurssille, jotta oppisin paremmaksi markkinoijaksi.

Anonyymi kirjoitti...

Minulla taas on välillä päinvastainen ongelma: töitä kasautuu aivan liiaksi samalle ajanjaksolle (kuten nyt marraskuun alkuun) niin, että vapaa-aika jää vähiin. Toivottavasti kuun loppupuolella on leppoisampaa.

Luulisin, että kuluttaja-asioissa hyviä medioita ovat ainakin Aamulehti ja Helsingin Sanomat. Ei tosin ole kokemusta kuin jälkimmäisestä.

Juttuideathan myydään siten, että lähetetään sähköpostia sopivalle henkilölle ja jos mitään ei vähään aikaan kuulu, soitetaan perään ja jutellaan mukavia. Tämän vuoden aikana vain yksi juttuideani on jäänyt hyllylle, eli tilanne on omalla kohdallani aika hyvä.

Kannattaa tarjota teräviä näkökulmia, sellaisia juttuja, joissa on uutta tietoa kansalle. Myös ilmiöt purevat, opasti tuttavani, joka tekee käsikirjoituksia YLE:lle.

Tekisin itsekin varmaan enemmän markkinointityötä, jos siihen olisi aikaa. Juuri nyt yritän vain selviytyä olemassaolevista töistä. Toivottavasti en tämän sanoessani kuulosta liian omahyväiseltä... :-)

Anonyymi kirjoitti...

Minä vain luen hämmästyneenä. Itse käytän Netikan yhteyttä enkä (vielä?) ole törmännyt ongelmiin...

KirsiMy kirjoitti...

Kaisa, ne siellä Pohjanmaalla ovatkin palveluhenkisiä. Itsellänikin on kesän ajalta siitä kokemusta, kun ostin aikaa Vaasan langattomassa verkossa eikä salasana kelvannut. Asia järjestyi kyllä Netikan kanssa.

Tuomo, ehkä pitää vain tehdä kuten sanot, kunhan vapaudun tästä flunssasta, joka eilen iski. Eli kiitos kannustuksesta!
No, totuuden nimessä: On minullakin tuota ongelmaa, että työt tulevat kasoissa. Ehkä siitä suman keskeltä en osaa lähteä ottamaan yhteyttä uusiin toimituksiin.

KirsiMy kirjoitti...

No nyt sitten tuli Soneralta viesti, että ovat lähettäneet yhden tai useampia aiheettomia viestjä. Kun vielä tietäisi, mitkä viestit ovat olleet aiheesta, mitkä eivät, mutta tuskin kukaan sitä ehtii kertoa, jos yrittää soittaa. Sähköpostia Soneralle ei oikein voi lähettää, ei ole sellaista osoitetta. "Älä vastaa tähän viestiin..." sanotaan aina viestin lopussa.

Anonyymi kirjoitti...

Moi!

Tässä on osoite, joka menee soneralle perille. Itse käytin tätä viimeisinä Soneran aikoina
inet-helpdesk@sonera.com inet-helpdesk@sonera.com

Tuossa on vain se ongelma, että ne vastaa vasta monen viikon päästä, mutta vastaavat kuitenkin.

Sitten viimeisinä aikoina tein myös niin, että laitoin viestiä nettisivujen yrityspuolelta löytyvään osoitteeseen. Se toimi vähän paremmin. Sanoin aina, että sorry, että laitan viestiä täältä, mutta kun muihin viesteihin ei vastata....

Viime kuun Hymyssä oli juttua Soneran asiakaspalvelusta. Mä vähän hykertelin kun joku viitsii aiheesta kirjoittaa.

Mä en tajua kun Sonera kehtaa väittää, että asiakkaat eivät lähde siitä syystä, että olisivat tyytymättömiä heidän palveluihinsa.

Itse ainakin irtisanoin juuri siitä syystä heidän kanssaan tekemäni sopimuksen.

En itse luottaisi tuohon yritykseen enää pätkääkään.

Maiju

KirsiMy kirjoitti...

Siinä taas näkee, ettei mikään juttuidea ole aivan uusi. No, en luullutkaan. Sen verran ilmeisiä nämä ongelmat ovat olleet, jos joutuu tuntikausia langoilla odottelemaan eikä sähköpostitse tai asiaksatunnisten kautta saa palvelua kohtuuajassa ja sitten vielä kaiken kukkuraksi alkaa tulla osittain englanniksi kirjoitettuja automaattisia aiheettomia viestejä. Niistäå luulin, että ne on ilkeämielisten kilpailijoiden liikkeelle laskemaa roskapostia ja luokittelin ne roskapostiksi, kunnes kävi ilmi, että se oli Soneran viestintää asiakkaille. Ei mene ex-kruununjalokivellä kovin kehuttavastti, mutta osakkeenomaistajat kuulemma käärivät rahaa. Tiedä sitten kuinka kauan.
Onko sulla se Hymy, Maiju?

Anonyymi kirjoitti...

Tarkistin juuri kaapista, että onko Hymy lähtenyt jo kiertoon, ei ollut eli löytyi kaapista.

Haluatko?

Maiju

KirsiMy kirjoitti...

Jep, Maiju.

Unknown kirjoitti...

Pieni juristi sisälläni herää. Onkohan tuo varmasti ihan laillista?

Foxy kirjoitti...

oooo so ne raaa

kaikkea on luvallista tehdä kun sen vain tekee. ja joku suostuu tekemään mitä joku so ne raaa on keksinyt jossain strategiapalaveeerissaan

Anonyymi kirjoitti...

Pakko vielä kommentoida, että itse pahimpana päivänä jonotin Soneran asiakaspalveluun yhden ongelman takia lähemmäks 3 tuntia.

Ensimmäinen puhelu 1,20 h
Toinen puhelu 30 min (katkesi kesken jononotuksen)
Kolmas puhelu 1 h, jolloin vastattiin ja puhelua kesti varmaan 5 minuuttia, kunnes katkesi.

Arvaat varmaan, että olin vihainen. Saamatta ongelmaani selvitetyksi olin jonottanut lähemmäksi 3 tuntia ja ongelma jäi ratkaisematta.

Tuo viimeinen puhelu siis katkesi (tai katkaistiin), koska heillä oli päättynyt työaika.

Silloin multa paloi pinna ihan tyystin. Koska koko illan jonottaa asiakaspalveluun ja sitten käy noin. Se oli mun lähtölaukaukseni Soneralta.

Maiju

KirsiMy kirjoitti...

Tavallinen ihminen on aika pieni kun joutuu soneroiden ja pankkien ynnä muiden isojen firmojen hinnoitteluanelun ja olemattomasta palvelusta rahastuksen kohteeksi.
On ehkä turha pyristellä, Suomi on vapaa maa, on ikimuistoisista ajoista todettu tämäntapaisissa tilanteissa: vaihda firmaa, jos ei kelpaa.
Kuluttajan vallan käyttäminen vain on ongelmallista, jos joutuu vaihtamaan huonosta firmasta toiseen huonnon firmaan. Ainoaksi mahdollisuudeksi jää käyttää sanan valtaa. Siksi olen kiinnostunut näistä ilmiöistä.

Kuten operaattorit, myös pankit sanelevat hinnoitteluehtonsa. Laajakaistat eivät ole elintärkeitä, sen sijaan pankkitilit ovat. Nyky-yhteiskunnassa ei ole mahdollista toimia (tietääkseni) niin, ettei omista pankkitiliä. Jos tunnette jonkun, joka pärjää ilman pankkitiliä, vinkatkaa minulle. Tosi mielelläni tekisin jutun sellaisesta ihmisestä.

Halo Efekti kirjoitti...

Tämähän nyt on niin yleisesti tiedossa oleva ongelma että en kyllä käsitä miksei siitä voisi juttua tehdä ja useampaakin.

Jos asia on kerran tosi, niin mitenkäs sen julkaisu voitaisiin kieltää Suomessa?

Itse olen palveluntarjoajaani, samainen Sonera, niin kyllästynyt että vaihdoin oletussähköpostini toiseksi etteivät Soneran tiedotteet enää tavoita minua (tulin niistä niin pahantuuliseksi). Vuosiin en ole kysellyt asiakaspalvelusta mitään vaikka verkkoyhteys pätkii vähän väliä. Aivan turhaahan se kuitenkin. Ja neuvot ovat aivan hakuammuntaa, kykenisin itse parempaan.

Nyt sitten ihmettelette miksen vaihda palveluntarjoajaa. No, sekään ei ole aivan yksinkertainen juttu täällä maalla kun tolpissa ja talossani on pitänyt tehdä teknisiä muutoksia että saatiin edes tämä toimimaan. Minulla on myös ollut verkkosivut heidän palvelimella vuosia ja siellä on ollut kävijöitä jonkun verran, sitäkään ei voi muuttaa ilman haittavaikutuksia.

Sitäpaitsi en ole aivan vakuuttunut että joku määrätty palveluntarjoaja kykenisi VARMASTI tarjoamaan paremman palvelun. Aika surkeaa se palvelu on kauttalinjan.

Onneksi minulla on IT-alan ammattikorkeakoulututkinto, ei tarvetta ammatin takia jatkuvaan toimivuuteen ja ennenkaikkea zen-henkistä kärsivällisyyttä - niin vatsahaavaa ei vielä ole.

Anonyymi kirjoitti...

Halo Efektille.... Itse vaihdoin Saunalahdelle. Heidän liittymänsä on toiminut hyvin. Asiakaspalveluun olen päässyt yleensä jonottamatta.

Asiakaspalvelu on ollut todella ammattitaitoista.

Ei ole kyllä yhtään ikävä Soneraa.

Voin kyllä kertoa, että vaikka sopimukseni Soneraan päättyi 7.9. Niin en meinannut päästä Sonerasta eroon kirveelläkään eli ne eivät meinanneet tehdä irtiottoa liittymääni. Reilun viikon pitivät liittymääni tiukasti kiinni. Lukuisat sähköpostiviestit jouduin käymään ja lukuista puhelinsoitot soittamaan ennen kuin kytkivät liittymäni irti.

Se oli mielestäni todella kummallista toimintaa. Tästä johtuvasta syystä jouduin sitten odottamaan Saunalahden liittymää pari viikkoa, kun alun perin liittymä olisi vaihtunut "lennossa".

Jos vaihdat niin varaudu tuohon, että liittymästä ei pääse irti helposti. Itsekin jouduin uhkailemaan heitä kovin sanoin ennen kuin mitään tapahtui. Pakko vielä kertoa se, että lukuisia kertoja olin heihin yhteydessä ja mulle moneen kertaa vannottiin, että nyt asia on hoidossa... Moni asiakaspalvelija lupasi ottaa yhteyttä, mutta koskaan heidän soittoaan ei kuulunut.... Aika outoa.

Maiju

KirsiMy kirjoitti...

Ehkä tuo kannustuksesi, Halo Efekti, kohta saa minut ryhtymään tuumasta operaattorinvaihtoon, ehkä ei.

Kuulun samaan laiskiaisten heimoon kanssasi, en ole viitsinyt vaihtaa operaattoria, koska se on vähän niin kuin tuon avioliiton kanssa: tuskin se vaihtamalla paranisi. ;D Kiva, että sinua onnisti, Maiju. No, kännykkäoperaattoria vaihdoin, kun hinnalla ja palvelulla ei enää ollut mitään tekemistä toinen toisensa kanssa.
Itsellänikin on oillut suht vähän asiaa nettioperaattorille. Olen ollut niiden asiakkaana kymmenisen vuotta. Aluksi käytin Soneran sähköpostia. Nykyisin minulla on oma domain ja siihen liittyvät meiliosoitteet, joten en menetä kontaktejani, jos vaihdan operaattoria. Toivoisin kuitenkin sellaista lainmuutosta, että sähköpostiosoitteen voisi viedä mennessään kuten kännykännumeron voi. Se virkistäisi kilpailua. Toinen juttu joka olisi hyvä, olisi säännöstö aikataulusta, jolla operaattorinvaihto on toteutettava esimerkiksi tuollaisten tapausten varalta, joka Maijulla on.

KirsiMy kirjoitti...

Palaan tähän vanhaan postaukseen kertoakseni, että Sonera on ilmeisesti parantanut tapansa, ainakin tänään näytti siltä. Olen kahtena päivänä kummastellut, miksi sähköpostia ei Soneran osoitteesta tule. Tänään yritin webmailiin, mutta sieltä tulikin sitten virheilmoitus. Soitin numeroon, joka oli virheilmoituksessa. Numero johti tietysti väärään palveluun, mutta henkilö vastasi tosi nopeasti ja oli ystävällinen. Sain oikean numeron eli teknisen tuen numeron. Tekninen tuki vastasi kymmenen sekunnin sisällä ja vastaaja oli asiantunteva, osasi oikeasti neuvoa ja kertoi, että webmailiin on suoraosoitekin, ettei tarvitse mennä Soneran palvelunhallinnan omien sivujen kautta (jotka siis olivat nurin). Siis palvelu on kiitettävästi parantunut sekä nopeudessa että laadussa ainakin omassa vertailussani.

KirsiMy kirjoitti...

Pitää vielä lisätä edelliseen, että palvelu on nopeutunut, mutta seuraava puhelinlaskuni oli tyrmistyttävä. Helpin hinnat olivat törkeät.