Teollisuusmaissa ihmiset tietävät, että tupakka tappaa. Euroopan tupakkalait ovat kiristymään päin.
Yhdysvalloissa tupakkateollisuus menetti kasvonsa USA:n suuressa oikeusprosessissa 90-luvulla. Näyttää siltä, että tupakkateollisuuden markkinointiponnistelut suuntautuvat kehitysmaihin, joissa ihmiset eivät tiedä tupakoinnin vaaroista ja joissa savukkeiden nikotiinipitoisuutta ei valvo kukaan.
Ihan kokonaan tupakkateollisuus ei ole luopunut markkinoinnista Euroopassa. Se on joutunut kuitenkin turvautumaan oveluuteen. Taannoin lehtitietojen mukaan Tallinnan-laivoilla tarjottiin herkästi ilmaisia savukkeita. Tänään törmäsin itselleni uuteen markkinointi-ideaan: katselimme DVD:ltä John Fordin Etsijät (The Seachers) vuodelta 1956. Paketissa oli mielenkiintoiset ekstrat leffan kuvauksesta ja dokumentin väliin oli jostain merkillisestä syystä sijoitettu kaksi LM-tupakkamainosta ja yksi pesuainemainos, kaikki 50-luvulta. Sen verran irrallisia mainokset levyllä ovat, että itse epäilen vahvasti tupakkateollisuuden panostavan tässä elämysteollisuuteen. Asia näyttää pieneltä, mutta olisi kiva tietää Warner Brosin selitys asialle.
2 kommenttia:
Tuossa on toinen markkinointikeikka niiltä Thousands of Smoking Videos Appearing on YouTube
Mielenkiintoista, Zache. Markkinamiehet pyrkivät käyttämään kansalaisjournalismia. Tämä ei olisi tupakkateollisuudelta ensimmäinen kerta. Vielä ovat muistissa tupakkateollisuuden masinoimat Huomaavaiset tupakoitsijat, jotka onnistuivat höynäyttämään joukkoihinsa myös luottavaisia kansalaisia, kuten kommunistijohtaja Aarne Saarisen, josta tupakkateollisuudelle oli paljon hyötyä.
Lähetä kommentti